Må bli et miljøpolitisk foregangsland

Jeg vil starte med å gratulere miljøvernministeren med den gode jobben som ble gjort for å få til en forlengelse av Kyotoavtalen. Jeg så på nært hold hvor mye arbeid som lå bak dette. Og det var viktig, for det legger en del av grunnlaget for en ny, bred klimaavtale på et senere tidspunkt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Slik åpnet Borghild Tenden sitt innlegg i stortingsdebatten om Miljøverndepartementets budsjett.

Den grønne utviklingsmekanismen under Kyotoprotokollen var viktig for å få plass en avtale i utgangspunktet.

Klimakvoter
– Venstre er imidlertid bekymret, på lik linje med Riksrevisjonen over regjeringens bruk av klimakvotekjøpene. Både hvilke prosjekter vi investerer i, og hvordan vi bruker de til å oppfylle våre klimaforpliktelser, sa Tenden.

Vi vil derfor ikke bruke penger på denne ordningen i årets budsjett, også siden det står 2 mrd. kroner ubrukt i denne ordningen allerede. I stedet vil Venstre styrke det europeiske kvotemarkedet gjennom å slette alle de ubrukte kvotene som i dag selges og inntektsføres på statsbudsjettet, hele 6,1 millioner kvoter, eller 6,1 millioner tonn CO2.

– Det vil gi mindre klimagassutslipp, føre til en styrking av kvotemarkedet, bidra til å få opp prisen på kvoter og sørge for at Norge oppfyller sine klimaforpliktelser på en reell og fornuftig måte. Når miljøvernministeren sender brev til EU om å gjøre det samme, syntes vi det er merkelig at vi ikke gjør det når vi har muligheten. Venstre har foreslått dette i vårt alternative statsbudsjett, sa Tenden.

Miljøpolitisk foregangsland
Venstre vil gjøre Norge til et miljøpolitisk foregangsland. Da må vi ta et stort ansvar på hjemmebane. Vi skal utvikle miljøteknologi og finne løsninger som også andre kan benytte. En slik omstilling er krevende, men det gir nye muligheter.

– I en verden hvor miljøproblemene blir tydeligere, ønsker vi at miljøbedrifter blir morgendagens vinnere, sa Tenden.

I statsbudsjettet skriver regjeringen at hovedvirkemidlene i Norges klimapolitikk er avgifter og omsettelige utslippskvoter. Problemet til regjeringen er at den ikke er villig til å ta avgiftene i bruk for å få ned utslippene.

– Norge må utvikle og ta i bruk ny klimateknologi og endre levesettet, slik at utslippene av klimagasser reduseres kraftig, samtidig som velferdsnivået opprettholdes. Norge må gå fra å være en fossilnasjon til å bli en fornybarnasjon. Derfor har Venstre økt miljøavgiftene i vårt alternative statsbudsjett med 8,9 mrd., der alt går tilbake til innbyggerne gjennom lavere skatt. Vi stimulerer til det vi vil ha mer av, arbeid, og mindre til det vi vil ha mindre av, nemlig forurensing. Det er bra for den enkelte, det er bra for økonomien, og ikke minst, det er bra for miljøet, sa Tenden.

Vi vil også understreke at vi må ha en økt satsing for å få mer produksjon av umodne, rene energikilder i Norge. Venstre foreslår derfor bl.a. å øke de direkte tilskuddene til Energifondet, etablere en ordning med tilskudd til utvikling av varmeenergi, og vi vil gi penger til MET-senteret for å få fart i fremdriften og utvikling av havvindmøller.

Energieffektivisering og skattefradrag
Energieffektivisering er en av de viktigste grepene vi kan gjøre i tiden fremover, og vi er derfor skuffet over regjeringens oppfølging av klimaforliket der de setter et svakt mål for denne sektoren. Vi vil innføre et skattefradrag for miljø og enøktiltak i privatboliger, slik at vi får en massiv og ubyråkratisk ordning som sørger for at vi kan ta ut det potensialet vil vet finnes. Det er bra for miljøet, men det er også bra for forbrukerne, som vil kunne får hjelp til å ruste opp sine egne boliger slik at de bruker mindre energi og får lavere strøm- og energiregninger.

– Bra for den enkelte, bra for økonomien og ikke minst, bra for miljøet. Slik får vi også frigjort mye kapasitet i Enova slik at Enova kan rendyrkes til å bli et kraftig verktøy for energieffektivisering i store prosjekter, i industrien og for norske kommuner og fylkeskommuner.

Mongstad
Venstre mener alt som kommer frem om fremdrift og pris på regjeringens månelanding på Mongstad tilsier at om vi skal få til en månelanding, må den skje et annet sted.

Venstre vil derfor avslutte kontrakten med Statoil om fullskalaanlegget på Mongstad, og i stedet lyse ut en anbudskonkurranse der alle interesserte aktører i industrien kan delta om å få på plass et fullskala anlegg, innen rimelig tid og innen håndterbare kostandstrammer, sa Tenden.

I tillegg vil vi endelig få på plass et nytt kullkraftverk på Svalbard, også dette med C02-fangst og lagring. Venstre vil på denne måten sikre at vi øker ambisjonene på CCS, samtidig som vi gjør at de vil komme til å bli realisert.

– Med Venstres politikk for industrien, de nye grepene på CO2-fangst, med styrking av forskning- og utvikling har Venstre nå en industripolitikk som fører til at norske industribedrifter har stabile, gode rammevilkår og får nok hjelp til å kunne omstille seg i en mer klimavennlig retning, sa Tenden.

Venstre foreslår i vårt alternative budsjett en rekke økninger i bevilgninger til viktige miljø- og klimatiltak som forskning, miljøovervåkning, bevaring av villaksstammen, kulturminnevern, friluftstiltak, skogvern, oljevernberedskap, opprydningstiltak og miljøkartlegging. I sum bidrar Venstres satsing på klima- og miljøtiltak — med en grønn skatte- og avgiftsreform som bidrar til et samlet skatteskifte på om lag 9 mrd. kr. Venstre foreslår også en strategisk satsing på miljø- og lavutslippssamfunnet med 4,5 mrd. kr utover regjeringens forslag. Den satsingen vil være avgjørende for å nå målsettingen i klimaforliket.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**