Lytt til elevene!

Elevorganisasjonen (EO) har satt fokus på gudstjeneste i skoletid. EO mener at ordningen er ekskluderende. Hva elevene mener burde være et viktig signal til politikerne.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Kjell Ingolf Ropstad( Krf ) argumenterer for julegudstjeneste i Agderposten. De aller fleste skoler gjennomfører julegudstjeneste i Den norske kirke som en formidling av tradisjon. Den norske kirke har dermed fortsatt en særstilling blant alle kirker som finnes i Norge. Utdanningsdirektoratet har presisert i sine retningslinjer at skolene må ha gode alternativ til de som føler at gudstjenestene kan oppleves som religionsutøvelse. Desverre er det ikke alle skoler som har et godt alternativ. Mange elever føler seg dermed ekskludert. Dermed bryter skolene viktige rettigheter, i et forsøk på å formidle de samme verdiene som Ropstad ramser opp bla. nestekjærlighet. Det er derfor Elevorganisasjonen (EO) nå setter fokus på gjennomføringen av gudstjenesten. Hva elevene mener burde være et viktig signal til politikerne.

Signe Idsøe Røed

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**