I Venstres alternative statsbudsjett foreslår vi nytenking. Vi vil ha på plass Intercity- triangelet raskt, og vi vil bygge Ringeriksbanen fra Sandvika til Hønefoss.
I årets statsbudsjett gjør regjeringen ingenting med det grunnleggende problemet med manglende jernbanesatsing, nemlig mangelen på langsiktighet og fullfinansiering av prosjektet fra dag én. Å åpne for bruk av prosjektfinansiering vil utløse en helt annen fremdrift av jernbaneutbygging og en mer effektiv bruk av offentlige midler.
derfor oppretter Venstre i sitt alternative statsbudsjett et nytt selskap, InterCity AS. Dette selskapet skal ta over ansvaret for utbyggingen av InterCity-prosjektet fra Jernbaneverket, gjennom planlegging og utbygging av strekningene. Venstre har som mål å få på plass dobbeltspor på alle Intercitystrekningene innen 2025.
InterCity AS får tilført 3 milliarder kroner i egenkapital og en driftspost på statsbudsjettet på 100 millioner kroner. Venstre vil i tillegg la selskapet får muligheten til å ta opp lån eller utstede statsgaranterte obligasjoner. Intercityprosjektet har en anslått kostnadsramme på 130 milliarder kroner.
Obligasjonsmodellen betyr at utbygging og oppgradering av jernbane blir organisert som egne investeringsprosjekt. I stedet for at staten betaler alt selv, låner man deler eller hele summen fra enkeltpersoner, bedrifter, livselskap, investorer og pensjonskasser. Obligasjonene er statsgaranterte.
slik utnytter man investeringsviljen hos folk, virksomheter og næringsliv. Ikke minst livselskapene etterspør denne type langsiktige, trygge plasseringer. Penger som allerede er i markedet blir slik kanalisert til fellesskapsprosjekt Intercity-triangelet, uten at presset i økonomien øker for mye.
Det er på tide å realisere dette nå.
Borghild Tenden,
Bærum, stortingsrepresentant Venstre Akershus
Siri Engesæth,
2.-kandidat til Stortinget fra Venstre Akershus