Sandnes, Sola og Stavanger er de tre kommunene som vil få rushtidsavgift og parkeringsrestriksjoner. Da er det naturlig at det er disse tre kommunene som høres mest i høringsrunden. Jeg har tro på at departementet vektlegger disse tre kommunene når de ser på konseptvalg, sier leder i Rogaland Venstre, Kjartan Alexander Lunde til RA.
Venstre lover å fortsette kampen for bybane til neste år, og framover i en framtidig regjering.
Vi må satse langsiktig. Bybane vil være mer framtidsrettet, moderne og effektiv, sier Lunde.
Les også: Bybane er det beste for regionen!
Les også: Kollektivvennlig programutkast
I antall representanter som har votert om bybane og bussvei i disse åtte kommunene er bybaneflertallet 173 mot 102 representanter. Dette inkluderer bybaneflertall i Stavanger, Sandnes, Sola, Gjesdal, Time, Randaberg og Hå, mens det kun ble bussveiflertall i Klepp.
Det gir en bybaneovervekt på 62,9 prosent mot 37,1 prosent.