Budsjett 2013: Fortsatt fokus på bybane

– Bybanekonseptet utgjør en samla kollektivsatsing, bybane, busway, buss, tog og sykkel. Det er bare en samlet og helhetlig kollektivsatsing som kan gi resultater som monner, sa Venstres Sofie Braut Bache i sitt innlegg i budsjettdebatten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Bybane, Stavanger, Jåttå, stadionparken

Foto: Ghost Design AS

 Venstres Sofie Braut Bache

Venstres Sofie Braut Bache
Foto: Mari Halvorsen

Les hele innlegget under:

Jeg vil snakke om det viktigste kollektive tiltaket for framtiden, da snakker jeg selvfølgelig om bybanen. Bybanekonseptet utgjør en samla kollektivsatsing, bybane, busway, buss, tog og sykkel. Det er bare en samlet og helhetlig kollektivsatsing som kan gi resultater som monner – og resultater trenger vi – ingen av storbyene har så lave kollektivreiser som Stavanger!

Jeg ser at aftenbladet i dag presenterer en spørreundersøkelse. Der kommer bybane og busway nesten likt ut. En liten overvekt vil ha bybane. Ekstra hyggelig er det da at Venstre er det store bybanepartiet. At 47% velger bybane og 45% busway er overraskende gledelige tall. Bergen hadde aldri flertall for bybane før den ble tatt i bruk. At bybanen såvidt vinner er gledelig når store partier som AP og FrP så voldsomt har kjempa i mot.

Les også: Bybane er det beste for regionen!

Fylkestinget skal behandle tilleggsutredningen av konseptvalget i morgen. Jeg oppfordrer virkelig partiene i fylkestinget til å finne et kompromiss. Hvis busway-alternativet likevel vinner med en stemme overvekt gir vi et uklart signal mot departementet. Det er kollektivsatsingen i vår region som blir taperen. Men vinner busway skal jeg og Venstre kjempe for omkamp. For bo- og regionalutviklingsperspektivets skyld.

For fremtidens skyld.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**