Budsjett 2013: Et godt Venstrebudsjett

Venstres Iselin Nybø holdt i dagens bystyremøte Venstre sitt hovedinnlegg i budsjettbehandlingen i Stavanger bystyre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Venstres Iselin Nybø

Foto: Tone Staven

Se budsjettforslaget til flertallspartiene

Les hele innlegget til Iselin Nybø her:

Ordfører,

Dette budsjettet som vi vedtar i dag er et godt budsjett for byen og det er et godt Venstrebudsjett. Skole og miljø er løftet frem.

Miljø
Vi legger inn 50 millioner mer til et sykkelløft.

Dette er å tenke offensivt rundt sykkel og det er en ordentlig satsing på sykkel som fremkomstmiddel.

Og det er det det handler om. Sykkel må bli et foretrukket fremkomstmiddel mellom A og B for folk flest. Og syklister er mangfoldige. Noen sykler rundt på en svart damesykkel i bedagelig tempo med en smørpakke bakpå bagasjebrettet. Mens andre ser ut som de sikter mot neste års Tour de France og sannsynligvis ikke har spist smør de siste 10 årene.

Uansett hvilke av disse syklistene som skal bruke byens sykkelveier er det viktig at de er tilrettelagt for syklister. Det kan ikke være slik at det er skarpe kanter mellom sykkelvei og vei eller gangfelt.

Det kan heller ikke være slik at sykkelveiene ender i farlige kryss og trafikksituasjoner.

Men med denne satsingen viser vi at vi mener alvor med sykkel og vi mener alvor med miljøpolitikken.

Og dette er ikke ren ønsketenkning. Dette er et budsjett som faktisk blir vedtatt og dette er tiltak som faktisk blir gjennomført. Og det er ene og alene takket være posisjonspartiene.

Det ligger også inne andre gode miljøtiltak i dette budsjettet.

Kollektivfelt til Forus skal sikres, vedlikehold til friareal styrkes og vi har et fortsatt fokus på kommunens bilpark. Det skal bli flere gassbiler og flere el-biler.

Skole
Posisjonen legger inn 7 millioner mer til skole enn det som allerede ligger inne i rådmannens budsjettforslag.

Dette gjør vi fordi det er viktig å satse på kunnskap og utdanning. Det er viktig å satse på den oppvoksende generasjon og legge til rette for det næringsgrunnlaget vi skal leve av i fremtiden. Og vi vet ikke hvilke jobber dagens unge skal ha når de blir eldre. Mange av disse jobbene er ikke funnet opp enda. Og derfor vil det alltid være et samfunns hovedoppgave å satse på kunnskap. I alle fall dersom vi som samfunn ikke skal stagnere, men fortsette vår velstandsutvikling.

Det er i det videre opp til oppvekstsstyret hvordan disse 7 millionene skal fordeles på aktuelle tiltak innenfor oppvekstsektoren. Posisjonspartiene har skissert en rekke tiltak som kan være aktuelle:
•satse på matteundervisning
•PPT
•elever med særskilte behov
•KFU (kommunalt foreldreutvalg)

Det er minst to fordeler med at oppvekststyret står fritt til å disponere disse midlene.

For det første får vi mer myndighet innenfor eget budsjett. Hele oppvekststyret kan bidra til diskusjonen rundt fordelingen av pengene. Også de som ikke er en del av budsjettflertallet.

Men det er også en fordel at vi som politikere får tenkt oss om og vurdert ulike tiltak opp mot hverandre. Vi kan også motta innspill fra administrasjon, foreldre, elever og skoler.

En ting som har vært viktig for Venstre er etter- og videreutdanning.

På skoleområdet er vi godt i gang og vi har laget en egen plan for dette hvor både lokale tiltak, som rektorskolen, inngår. Men også statens opplegg tas i bruk. Faktisk er det slik at vi benytter oss av flere plasser enn det som opprinnelig er tiltenkt Stavanger. Og det burde være et signal til regjeringen at vi her i Stavanger er avhengige av at andre kommuner synes ordningen er for dyr og derfor takker nei, for at vi skal få oppfylt våre behov og ønsker. Og fortsatt er det behov for å få mange flere lærere inn i videre- og etterutdanningssystemet.

Men det er viktig med videre- og etterutdanning på andre områder også. Eksempelvis innen omsorg og barnehagesektoren. Også på disse områdene må vi jobbe slik vi gjøre på skoleområdet. Det må jobbes målrettet og langsiktig.

Vi mange arbeidstakere med utenlandsk bakgrunn. Både fordi vi er en internasjonal by og fordi vi har reist til utlandet for å prøve å rekruttere aktuelt personell. Vi trenger videre- og etterutdanning på språk og ledelse.

Avslutning
Når man skal forhandle et budsjett med 4 andre partier blir det ikke nødvendigvis helt slik Venstre hadde ønsket. Et samarbeid handler om å gi og ta. Fordi politikk handler om å søke innflytelse. Et parti kan stå alene med sin politikk, eller de kan søke samarbeid og få gjennomført politikken sin. Venstre er et parti som søker innflytelse. Vi ønsker å være med å styre Stavanger og vi ønsker å få vår liberale og gode politikk gjennomført.

Jeg var fungerende gruppeleder mens Per ruslet rundt på fjelltur i Himalaya og var sånn sett vikar i budsjettforhandlingene. Før vi startet laget jeg to mål for meg selv. For det første skulle jeg unngå å tabbe meg ut på en måte som gjorde at Per måtte ta grep når han kom hjem og rydde opp etter meg. Og for det andre skulle det være et budsjett med en klar Venstreprofil. Heldigvis hadde rådmannen lagt et veldig godt grunnlag for budsjettarbeidet.

Slik jeg ser det har jeg klart begge deler.

Per har vært hjemme i flere uker nå uten at jeg har blitt kalt inn på teppet. Og budsjettet som blir vedtatt i dag har definitivt et Venstreavtrykk. Dette er et offensivt og fremtidsrettet budsjett med gode liberale saker som miljø og skole i fokus.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**