Video: Verdier for framtida

Landsstyremøte i Oslo: – Det viktigste jeg fikk med meg hjemmefra var respekten for det å skape arbeidsplasser. Hvor tungt ansvar det er å bære og det ærefulle ved å gjøre en god jobb, og forvalte et godt håndverk, sa Trine Skei Grande til Venstres landstyre og nye stortingskandidater, da hun snakket om å skape en næringspolitikk for framtida.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Denne siden krever Adobe Flash eller IOS (iPhone/Ipad)

Video: Video for Web

Venstres næringspolitikk var tema i Trine Skei Grandes tale til Landsstyret.

Foto: Venstre

Venstres leder løftet fram Venstres nye stortingskandidater til valget neste år i slutten av talen.

Foto: Christoffer Biong

Trine Skei Grande brukte sin egen bakgrunn når hun idag innledet til debatt om næringspolitikk på Venstres landsstyremøte i dag.

Et vanlig gründerhjem
– Jeg har vokst opp i et ganske vanlig norsk gründerhjem. Med pappa som drev et lite snekkerfirma og med en mamma som første regnskap. Men jeg har også vokst opp med den angsten som kommer i en familie der pappa er selvstendig næringsdrivende og jeg plutselig våkner en søndag morgen og pappa er på sykehus med hjerteinfarkt. De stille diskusjonene på kvelden om hvordan dette skal gå rundt når du ikke har noen sosiale rettigheter og skal lede en bedrift fra sykesenga.

Les også: Dette er Venstres stortingskandidater.

Venstre mener næringspolitikk ikke er en kjedelig «gutteting», det handler om folk, velferd og felleskap. Det handler om å verdsette de som skaper noe fordi det er de vi bygger vår felles velferd på.

Ærerikt
– For oss i Venstre er det ærerikt å skape en arbeidsplass for seg selv og noen til. Vi må slutte å ha et system som misliker at mennesker lykkes og som skal «ta» dem som skaper noe. Det danner dårlige samfunn. Næringspolitikk handler ikke som svarte dresser, men skjorter våte av svette, sa Trine Skei Grande.

Venstre vil bruke skattesystemet ut fra en annen tankegang enn de røde og blå. For de røde er all skattelette noe for de rike og som svekker fellesskapet, for de blå er all lette en fordel ansett hvordan det gjøres.

– For oss i Venstre vi vi ha en aktiv skattepolitikk for å fremme innovasjon og investering i norske arbeidsplasser. For Venstre er skattesystemet godt egnet for å påvike hvordan borgerne handler i økonomiske spørsmål. Mye bedre enn lover og regler, sa Grande.

Venstre vil styrke SkatteFunn-ordningensom betyr mer forskning og mer innovasjon i bedriftene og gi bedre avskrivningssatser. Dette vil stimulere til økte investeringer, mer moderne utstyr, noe som igjen betyr økt innovasjon.

Bruk skattesystemet aktivt
Venstre vil også bruke skattesystemt for å gjøre det lettere å få flere til å bruke pengene sine på gode ideer ikke bare flere hus, hytter og leiligheter i byene. Investerer du i en rimelig nystartet bedrift og lar pengene stå i bedriftene i minimum tre år — med all den risikoen det medfører for tap — gir Venstre et skattefradrag tilsvarende 20 prosent av inntil 500.000,- kroner. Altså maksimalt 100.000 i skattefradrag om tre år.

– Der jeg kommer fra har vi noe som kalles «Lastebilpenger». Det er gamle næringsdrivende som har noen ekstra hundretusen på bok — etter et langt yrkesliv f.eks. som lastebilsjåfør. De kan drive en liten bedrift og en stor ressurs for noen som trenger folk i et styre. Når han Lastebileieren lurer på om han skal kjøpe den leiligheten i Thailand eller sats på ideen til nabojenta, da vil jeg at vi skal sørge for at det lønner å satse må en grunder-ide enn en ferie drøm, sa Grande.

– Fjern arbeidsgiveravgiften for lærlinger
– Det er både bra næringspolitikk og det er bra ungdomspolitikk. I dag er det bare om lag halvparten av de som ønsker det, som får lærlingeplass. Alt for mange unge faller av, som kunne ha hatt en meningsfull lærlingetid, sa Grande.

Venstre vil fjerne arbeidsgiveravgiften for nystartede bedrifter med inntil 5 ansatte de første tre årene.

– Det gjør oppstartsfasen lettere. Spesielt når du ser det sammen med forslaget vårt om kapitalfunn.
Men først og fremst vil det gjøre det enklere å ansette en eller flere til. Mange grunder idéer forsvinner i grundere som sliter seg ut fordi de ikke orker alt det som følger med å ansette en eller to ekstra for å hjelpe til, sa Grande.

Arbeidsmiljøloven
Venstre vil også ha større fleksibilitet når det gjelder permitteringsregler og oppmykinger i arbeidsmiljøloven, noe som vil gjøre det lettere nettopp for de som vil ansette en eller to i en nystartet bedrift.

– Venstre vil også redusere formueskatten noe — slik at det blir litt mer lønnsomt å investere i norske bedrifter heller enn i utlandet eller i flere hus. Og vi ønsker å vri skattesystemet slik at det for næringslivet blir mer lønnsomt å omstille og investere miljøvennlig, sa Grande.

Virkemiddelapparatet
Venstre vil endre det offentlige virkemiddelapparatet. For oss er det viktig å sikre innovasjon og framtidens næringsliv. Vi vil dessuten styrke den offentlige innsatsen når det gjelder det offentlige engasjement i forskning og utvikling, offentlige anskaffelser og investeringer i framtidens klima- og miljøvennlige løsninger.

Derfor vil vi i Venstre endre, fristille og dele Innovasjon Norge. Mer skal gå til innovasjon uavhengig av idéens adresse.

– Innovasjon Norge må bli mye mer fristilt og en sparringspartner for regjering og Storting — ikke en organisasjon som detaljstyres fra departementskontorene gjennom avhandlinger av noen tildelingsbrev.
Innovasjon Norge har et misvisende navn. Bare ca. halvparten av prosjektene som får støtte av Innovasjon Norge kan karakteriseres som innovative. Vi vil gjøre at Innovasjon Norge igjen kan ha et navn som er beskrivende, sa Grande.

Venstre vil også opprette et eget halvstatlig selskap som på en ubyråkratisk måte skal investere (på like vilkår med private investorer (50/50) i miljø- og klimavennlig gründere og bedrifter.

– På sikt bør dette selskapet ta over de pengene som Investinor har til disposisjon, men som de ikke får brukt på grunn av en politisk bestemt omstendelig og byråkratisk investeringsprosess. Der staten f.eks. krever styreplass for å gå inn i prosjektene, sa Grande.

Styrking av SIVA
Venstre vil også styrke SIVA slik Trond Giske lovet i en stortingsmelding i vår — og som ikke klart å levere i budsjettet i høst. SIVA har selv lovet at dersom de får mer penger til ideutviklings fasen også kaldt inkubatortiden, i en bedriftene vil det både føre til flere nye bedrifter og at bedriftene overlever de vanskelige første årene.

– Hør på disse tallene: Mens bare ca. 30 prosent av alle nystartede bedrifter er virksomme fem år senere, kan bedriftene fra inkubatormiljøene vise til sterkere vekst, flere ansatte og bedre markedstilgang enn gjennomsnittet. Bedriftene er også mer solide. Ca. 85 prosent av inkubatorbedriftene overlever de første tre vanskelige årene, sa Grande.

Siden 2004 har Siva tilført inkubatorene 188,5 mill. kroner i tilskudd. Inkubatorbedriftene har bidratt tilbake til det offentlige med 2,2 mrd. kroner i skatter og avgifter. Eller sagt på en annen måte: For hver krone som er brukt, skapes det verdier tilsvarende 16,50 kroner. Det er kjempegod butikk. Allikevel foreslår regjeringen null — 0 kroner — i økt inkubatorsatsing gjennom SIVA i 2013.

Næringsrettet forskning
Venstre vil også styrke en rekke ordninger under Innovasjon Norge som bidrar til forskning og utvikling og øke den næringsrettede forskningen med 200 mill. kroner.

– Regjeringen påstår at de har økt satsingen på forskning med 1,4 mrd. kroner i statsbudsjettet for 2013. Gjett hvor mye av de 1,4 mrd. som går til næringsrettet forskning? Rett svar: 40 mill. kroner. Altså 0,03 prosent av den såkalte forskningssatsingen, sa Grande.

Venstre vil også opprette en egen og ny ordning som gir tilskudd til smartere og innovative offentlige anskaffelser. Det er gjort beregninger som viser at gjennom økt innovasjon, kompetanse og kultur knyttet til offentlig innkjøpspolitikk kan det utløses et innsparingspotensiale på et sted mellom 30 til 45 milliarder kroner. Om vi bare får utløst 10 prosent av dette potensiale er det en betydelig gevinst.
Derfor foreslår Venstre en tilskuddsordning som stimulerer til å sette i gang.

– Vi skal bare la den skaperkraften som finnes i det Norske samfunnet få blomstre og la den få danne grunnlaget for framtidens løsninger. Det er f.eks. kjempestor etterspørsel etter og vilje til omstilling av i mer miljøvennlig retning i norsk næringsliv. Ny gjettekonkurranse: Hvor mye tror dere at ordningen har økt med fra 2012 til 2013? Riktig svar = 3,3 mill. kroner eller en økning på 1,3 prosent. I realiteten er det et kutt, sa Grande.

Forenkling
Ofte snakker vi om at noe bare handler om «politisk vilje». På noen områder er verden mer komplisert enn som så, på andre områder er det helt rett. Forenklingsarbeid handler først og fremst om politisk vilje — og om å sette folk først — foran systemene.

– På torsdag i denne uken behandlet Stortinget 30 konkrete forenklingsforslag fra Venstre, Høyre, Frp og KrF — spesielt knyttet til rapporterings, revisjons- og regnskapskrav. I en usedvanlig kort begrunnelse avviser flertallet på Stortinget dette med følgende begrunnelse: «Det er viktig å få samle inn data som er nødvendige for at det offentlige skal kunne utføre sine oppgaver med høy kvalitet.» Klarere kan det egentlig ikke sies. Systemet er viktigst, sa Grande.

– Det er Statsministerens mantra om at når enkeltmennesker rammes av systemet er det viktig å stå opp for systemet. Og det skal de sannelig ha — de står opp for systemene. Vi i Venstre mener mennesker er viktigere enn systemer, det er derfor vi setter folk først, sa Grande.

Venstre vil også:
Opprette et eget Regelråd etter svensk suksess-modell. Hva gjør et regelråd er det kanskje noen som lurer på? Kort fortalt sender departement, fylkeskommuner og andre forslag til lover og regelendringer til regelrådet før det enten iverkesettes eller for regjeringens del oversendes Stortinget. Regelrådet går gjennom forslaget og ser om dette:
a) er nødvendig
b) kan gjøres mindre omfattende og enklere og
c) er konsekvensutredet godt nok.

I 2011 behandlet det svenske Regelrådet 461 ulike forslag. I 73 prosent av tilfellene hadde Regelrådet større eller mindre innvendinger. Bare 42 prosent av forslagene var konsekvensutredet godt nok.

Mindre byråkrati
Den borgerlige regjeringen i Sverige har — bl.a. takket være Regelrådet — redusert svenske bedrifters administrative kostnader med 7 milliarder kroner som følge av forenkling.

– Den 30. november hvert år arrangerer det svenske Næringsdepartementet den årlige forenklingsdagen bl.a. med en stor konferanse som utelukkende handler om hvordan man skal forenkle mer det kommende året. Det er en ide som Venstre skal ta med og virkeliggjøre om vi overtar Næringsdepartementet til høsten, sa Grande.

Venstre vil også forenkle skattesystemet gjennom avvikling av arveavgift, forenkle momssystemet — lik sats på ute/inne mat, doble omsetningsgrensen til 2 mill. kroner for å kunne levere inn bare en årlig momsoppgave/innbetaling og innføre rett til et minstefradrag på 100.000 kroner for alle selvstendig næringsdrivende. Bare det siste vil være et betydelig forenklingsløft for minst halvparten av alle selvstendig næringsdrivende. I stedet for å bruke tid på å dokumentere faktiske kostander, regnskapsførsel og dokumentering kan man velge et minstefradrag slik alle vi «vanlige» har rett til. Det er å sette minst 150.000 selvstendig næringsdrivende først.

Venstre vil også følge opp de 30 forslagene til rapporteringsforenkling som Stortinget ikke ville ha for to dager siden. Bedriftene vil nemlig ha dem.

– Er det en ting vi kan love så er det at det blir et helt nytt taktskifte i forenklingsarbeidet etter valget neste høst dersom det blir ett nytt flertall, sa Grande.

– Jeg begynte med å si at næringspolitikk ikke er for sorte dresser, men for skjorter våte av svette.
Noen sier at Venstre bare er opptatt av de små. Det er fordi at det som er bra for de små alltid er bra for de store — men det som er bra for de store ikke alltid er bra for de små. Derfor tar mye av politikken vår utgangspunkt i de små, sa Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**