Uttalelse: Eleven først

Alle elever skal gjennom skolen få et grunnlag for kunnskap og like muligheter senere i livet. Tillitsvalgte og folkevalgte i Venstre har denne høsten besøkt omtrent 300 skoler i hele landet for å få innsikt i hvordan skolehverdagen fungerer, og hva vi som politikere kan gjøre for å sørge for å kunne nå våre mål for skolepolitikken

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Utdanning, klasserom, elev, skole

Foto: Microsoft

Alle elever skal gjennom skolen få et grunnlag for kunnskap og like muligheter senere i livet. Tillitsvalgte og folkevalgte i Venstre har denne høsten besøkt omtrent 300 skoler i hele landet for å få innsikt i hvordan skolehverdagen fungerer, og hva vi som politikere kan gjøre for å sørge for å kunne nå våre mål for skolepolitikken. Lærere, elever, foreldre og rektorer melder tilbake at tidlig innsats, lærere som har tid og ressurser til å følge opp den enkelte elev og flere yrkesgrupper inn i skolen er tiltakene som må prioriteres høyest.

Tidlig innsats
I Norge gjøres mest spesialundervisning på de øverste trinnene i grunnskolen. Venstre mener dette bør reduseres, og det gjøres best ved å sørge for tilpasset opplæring og spesialundervisning i grunnleggende ferdigheter fra dag én. Gode overganger mellom barnehage, barneskole, ungdomsskole og videregående opplæring er avgjørende for å få dette til. Dagens universelle ufaglærte leksehjelp må erstattes med målrettede tiltak for de som trenger ekstra hjelp og støtte. Frivillige organisasjoner og enkeltpersoner som kan bidra i skolen bør få større rom for dette.

Lærere med tid og ressurser til den enkelte elev
Elevene fortjener faglig dyktige lærere med tid og ressurser til å se akkurat dem. Derfor prioriterer Venstre læreren i skolepolitikken. Lærerrollen er endret, og det er større krav til dokumentasjon og rapportering enn tidligere. Venstre vil se på hvordan dette kan forenkles og reduseres, for at læreren skal ha tid og ressurser til den enkelte elev. Venstre mener også at det ikke skal komme økte timetallsutvidelser. Bare slik får læreren mer tid til den enkelte elev.

Gode fagfolk i skolen
Vi må anerkjenne skolen som den største fellesskapsarenaen. Derfor er det viktig med sosialfaglige tiltak i skolen for å gi alle elever like muligheter senere i livet. Den oppgaven kan ikke det pedagogiske personalet stå for alene. Venstre ønsker et nasjonalt løft for flere helsesøstre, miljøarbeidere, barnevernspedagoger og sosialarbeidere i skolen, som kan følge opp den enkelte elev.

Venstre vil
•Gjøre det enklere å sette inn spesialundervisning og oppfølging på de første trinnene, før vedtak eller utredning er på plass
•Avskaffe den lovfestede leksehjelpen og kulturaktivitetstiden på 1.-4. trinn og satse på målrettet leksehjelp for elever med behov for det på 5.-7. trinn og økt oppfølging i den ordinære undervisningen
•Gi frivillige som vil hjelpe til i skolen, som for eksempel "lyttevenner" for lesetrening, rom for dette
•Øke forskningen på hvordan nye digitale hjelpemidler kan brukes i skolehverdagen og hvordan pedagogikken kan endres i tråd med dette
•Samordne, og se på muligheten for å redusere, rapporterings- og dokumentasjonskravene i skolen
•Gjennomgå samtlige rundskriv, retningslinjer og forskrifter med sikte på å redusere byråkratiet og forenkle skolehverdagen
•Gjennomføre et løft med 1 000 nye helsesøsterårsverk de neste fire årene
•Sørge for et godt samarbeid med NAV, barnevernet og andre slik at sosialarbeidere, miljøarbeidere og barnevernspedagoger blir en del av de ansatte på skolene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**