Fylkespolitikerne i i samferdselsutvalget går nå unisont inn for t-bane til Fornebu. Det betyr at alternativet med trikk er lagt dødt. – Venstre ønsket i tillegg å ha inn i vedtaket utbyggingen kan skje etappevis og starte med strekket fra Fornebu til Lysaker, sier Engesæth. – Dette er mulig fordi banen uansett vil ha service og vedlikehold på Lysaker. Med klart vedtak om å kjøre Fornebu-Lysaker uansett, kan man samtidig jobbe med å få regulert klart strekket fra Lysaker-Skøyen og de videre valg Oslo ønsker. For Bærum og vestregionen kan vi ikke vente på Oslos avveiinger med å få fortgang i prosjektet.
Venstre fremmet i tillegg forslag om at prosjektet skal være ferdig senest 2019, helst før. – Forslagene fikk kun Venstres stemmer, men vi vil fortsette å jobbe for at t-bane til Fornebu kan realiseres så raskt som mulig.
Om Fornebubanen
Etablering av Fornebubanen vil gi et kapasitetssterk, punktlig og attraktiv kollektivbetjening av flere tunge byutviklingsområder i vekst. Dagens bussbaserte betjening har nådd kapasitetsgrensen og vil ikke kunne dekke framtidig økte behov som følge av planlagt byutvikling. Banen vil redusere bussbehov mellom Fornebu og Oslo sentrum og dermed frigjøre kapasitet som kan brukes for å styrke busstilbud til områder uten markedsgrunnlag for banebetjening.
Siri Engesæth er Venstres 2. kandidat til stortingsvalget i 2013. Les mer om Siri her.
Mer om hva Akershus Venstre mener om samferdsel og kollektivtilbud finner du her.