Politikk er å prioritere for fremtiden

– Det er ingen som tar skade av ren luft. Det er ingen som tar skade av rent vann og buss og tog der folk bor, reiser og arbeider. Miljøpolitikk fører til en bedre hverdag for folk, sa Venstres Per Magnus Finnanger Sandsmark i budsjettdebatten. Han sa videre; – Venstre ønsker en skole for kunnskap og like muligheter.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Per Magnus Finnanger Sandsmark er gruppeleder for Venstre i Østfold. Han prioriterer klima og kunnskap i sitt alternative fylkesbudsjett.

Gode fylkesordfører,

Senterpartiet pleier alltid å sitere fritt etter Olof Palme og fortelle oss hva politikk er. Politikk for meg er å forberede for femtiden. Derfor er klima og kunnskap Venstres to hovedområder. Ja. Det går utover annen satsing. Ja. Jeg mener det er riktig. Jeg stiller meg gjerne til hoggs for å prioritere klima og kunnskap.

Klima
Akkurat nå er det klimaforhandlinger i Dhoa. Miljøvernminister Bård Vegar Solhjell, som bar fem minutter fra Østfold, sa i går på klingende vestlandsengelsk “In Norway we have something that we call dugnad. The climate needs that now”. Den dugnaden må fylkestinget være med på.

Det er ingen som tar skade av ren luft. Det er ingen som tar skade av rent vann og buss og tog der folk bor, reiser og arbeider. Miljøpolitikk fører til en bedre hverdag for folk.

Det er ikke bare pris. Det er tid, tilbud og regulering som er avgjørende for om folk velger å bruke buss og tog eller ikke. To eksempler: Det koster mye mer å ta Flytoget enn region- eller lokaltog til Gardermoen, men vi velger å ta flytoget. Hvorfor det? Fordi det går raskere, går når det skal og oftere enn alternativet. Å ta Timesekspressen til og fra Østfold er nesten halv pris av toget. Likevel tar folk toget. Hvorfor det? Fordi bussen ofte bruker lengre tid og har mer irregulære ruter enn toget.

Det hjelper heller ikke når flertallet i fylkestinget sier at de prioriterer kollektivtrafikk for ungdom for at de skal oppdras til å bruke kollektivtrafikktilbudet. Det hjelper ikke å oppdra noen til noe de ikke kan bruke for voksne. Det fins ikke gode nok tilbud for å bruke buss og tog for arbeid og fritid som voksen i Østfold.

Derfor prioriterer Venstre bussmetero i Moss og Rygge. Dette er sammen med Nedre Glomma det området det bor flest folk i, og med oftere avganger bedre tilpasset folks liv vil flere kunne bruke klimavennlige transportløsninger. I disse byområdene kan være buss være det primære transportmiddelet.

Det andre store tiltaket vårt innen dette området er lokaltog mellom Askim og Fredrikstad. Det må bli like lett å reise i Østfold som ut av Østfold. Vi finansierer dette med 8,5 millioner kroner på vårt budsjett, og tilsvarende sum har vi foreslått i alternativt statsbudsjett på Stortinget. Dette finansierer vi på samme måten som Bratsbergbanen, jernbanen mellom Notodden og Skien. Dette viser at det er mulig med et tog melom Indre Østfold og Østfoldbyene for å bedre muligheten til å arbeide og reise i hele fylket vårt. Tilbudet må være der for at flere skal kunne reise kollektivt. Uten det når vi ikke målet.

Venstre har også satt av 2 millioner kroner til andre klimatiltak, blant annet vannforvaltning.

Kunnskap
Venstre ønsker en skole for kunnskap og like muligheter. Norge har det utdanningssystemet i OECD som i nest størst grad reproduserer sosiale forskjeller. At Norge, som er så opptatt av likhet, ikke klarer det gjør at det kreves en dugnad også på dette området.

I høst har Østfold Venstre gjennomført 96 skolebesøk i vår skolekampanje. Vi har snakket med 96 rektorer og styrere, 300 lærere og omlag like mange elever. Alle disse trekker frem to store utfordringer for Østfoldskolen: Kompetente og trygge lærere med tid og ressurser til den enkelte og et godt og trygt sosialt støtteapparat i skolen.

Skolen blir aldri bedre enn lærerne og de vilkårene lærerne har i skolen. Derfor prioriterer Venstre 3 millioner kroner til videreutdanning av lærere. Vi legger også opp til 1,5 millioner kroner til mentorordning for nye lærere, slik at nytilsatte lærere kan følges opp og veiledes av erfarne og dyktige kolleger slik at de blir tryggere, flinkere og får mer overskudd i jobben sin.

En lukket dør én time når du virkelig trenger hjelp kan være en lukket dør for like muligheter for lang tid fremover. Venstre ønsker å lage en belønningsordning for kommuner som øker helsesøsterressursen ved de videregående skolene, slik at vi følger opp med tilsvarende sum. Det har vi satt av 1 million til.

Venstre har alltid vært opptatt av de som trenger det mest. Vi har tro på den fylkeskommunale grunnskolen, som er et tilbud blant annet til barn i institusjon. Ingen velger sin egen barndom. For å sikre like muligheter for alle må vi gi de som har et litt vanskeligere utgangspunkt ekstra ressurser for å klare seg senere i livet. Derfor vil vi styrke dette området med 1 million.

Andre satsinger

Venstre har det største kulturbudsjettet i fylkestinget, og har satt av 1 million kroner til økte kulturtiltak. Det er både fordi vi setter pris på de gode frivillige fellesskapene kulturtilbud skaper oss østfoldinger i mellom, men også fordi det er å støtte opp om de alternative ytringene som vi ikke alltid liker så godt. Østfold Venstre vil advare mot Fremskrittspartiets innskrenking av ytringsfriheten for artister som er med i den kulturelle skolesekken. Vi har en offentlig debatt, og den tåler alternative stemmer vi kan si mot.

Innretningen på inndekningene er beskrevet nærmere i vår alternative økonomiplan.

Det står for øvrig igjen 5 millioner kroner udisponert i vårt budsjettforslag som kan brukes som buffer for de omstillingene vi legger opp til.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**