Venstres hovedinnlegg i budsjettdebatten

Gruppeleder og varaordfører Boye Bjerkholt holdt Venstres hovedinnlegg under budsjettdebatten i kommunestyret på onsdag. Les hele innlegget her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Last ned omforent budsjettforslag fra Ap, V, SV, KrF og Sp her.

Boye Bjerkholt

Foto: Magnus Bjerke

Ordfører,

Venstre legger i dag frem et budsjett i samarbeid med Arbeiderpartiet, SV, KrF og Senterpartiet. Det er et budsjett hvor vi tar grep for å få på plass to store investeringsprosjekter i LIBOS-utbyggingen og Slorahallen på Strømmen, samtidig som vi finner plass til en rekke mindre, men like fullt viktige tiltak. Dette gjør vi innenfor et meget stramt budsjett med et svært begrenset handlingsrom. Det innebærer at vi har måttet foreta noen tøffe avveininger og harde omprioriteringer. Men vi følger opp våre tidligere vedtak. Vi leverer på det vi har lovet.

Ordfører,

Vi vet at behovet innenfor helse-og omsorgssektoren er voksende. Vi blir stadig flere og vi blir stadig eldre. Med utbygging av 90 boenheter på LIBOS tar vi et viktig og avgjørende grep for framtida. Vi vet at det er god økonomi i å bygge ut i én omgang, fremfor å spre mindre prosjekter utover i tid. Med bygningsmassen på plass, kan vi skalere opp driften etter hvert som behovet øker. Samtidig starter vi prosessen med nybygg og utvidelse av østfløyen med tunge sykehjemsplasser i neste periode. Slik sikrer vi forutsigbarhet for framtida, fram mot 2020.

De siste årene har vi satset på utvidelse av hjemmetjenesten, tilrettelagt for etablering av seniorboliger og bygd omsorgsboliger som lar folk få bo i eget hjem, samtidig som de bor innenfor en ramme av trygghet for at de får den hjelpen de trenger når de trenger den.

Et omsorgstilbud som er tilpasset behovet til den enkelte, forutsetter en omsorgstrapp med mange trinn på veien, fra lavterskeltilbud i tidlig aldringsfase til stadig mer omfattende hjemmetjenester, tilpassede botilbud, omsorgsboliger og sykehjem. Det vil også være en viktig satsing fremover fordi de aller fleste ønsker jo å bo hjemme så lenge som mulig. Målet er ikke at alle skal på sykehjem, men at alle skal få den hjelpen de trenger.

Ordfører,

Det andre store investeringsgrepet i dette budsjettet, er bygging av ny flerbrukshall på Slora. Totalt bevilger vi 93 millioner til bygging av hall, etablering av parkanlegg og bygging av ny gangbro over Sagelva, i tråd med det vedtaket som kommunestyret fattet i juni. Da er det lagt inn en solid margin som skal dekke eventuelle uforutsette kostnader.

Med dette vil Strømmen få et flott nytt idretts-og parkområde med en svært sentral beliggenhet og dessuten vil fremkommeligheten og turmulighetene for gående få et betydelig løft. Og når hallen er ferdig, vil vi totalt være oppe i ti baneflater i Skedsmo kommune.

Det er noen som mener at det er fortsatt for lite, men det altså fem mer enn det som var tilfelle for bare ett år siden. Og det er et uttrykk for en formidabel satsing på idrett, folkehelse og barn og unge, som jeg tror veldig få andre kommuner — om noen — kan matche.

I det omforente budsjettforslaget kommer denne satsingen også til uttrykk gjennom investeringer i skicrossanlegg i Tæruddalen, ny turvei/ridesti fra Leira til Asakmarka, opprusting av pilegrimsleden og annen tilrettelegging for fysisk aktivitet. Vi sikrer også fortsatt drift av klubbhuset på Skjetten, både ved at vi investerer i fjernvarmeregulering på kunstgresset slik at klubben får lavere driftskostnader, og gjennom et direkte driftstilskudd for 2013.

Ordfører,

Skedsmo skal være Østlandets beste bosted for alle som er opptatt av kultur. En av de viktigste historiske bærebjelkene i kulturlivet er korpsbevegelsen, og Skedsmo har gjennom mange år bemerket seg som en av landets fremste korpskommuner. Både skolekorps og amatørkorps i Skedsmo har hevdet seg blant Norges beste og brakt hjem en rekke NM-titler. Korpsbevegelsen er en viktig del av Skedsmos identitet og historie, og betyr mye for mange flere enn dem som spiller aktivt i korps selv, ikke minst når våren kommer og korpsmusikken høres i gatene og 17. mai nærmer seg. Men korpsbevegelsen sliter med sviktende rekruttering, dyre instrumenter og økende kostnader. Det er en utfordring vi må ta på alvor, og derfor er jeg glad for at vi i dette budsjettet har funnet rom til å gi et ekstra løft til skolekorpsene.

Vi har også funnet rom til å videreføre opplevelseskortet, som har vært et veldig vellykket sosialt inkluderingstiltak, og vi øker bevilgningene til barne-og ungdomsaktiviteter og ungdomslokaler. Dessuten tar vi et langt steg i retning av utvikling av Husebylåven og går i gang med prosjektering av fremtidig møte-og kulturarena på Skedsmokorset.

Ordfører,

På Kjeller ligger et av landets fremste forsknings-og kunnskapsmiljøer. I regi av Kunnskapsbyen og gjennom enkeltstående prosjekter har det vært gjort mye godt arbeid for å skape ringvirkninger av dette for nærområdet og for befolkningen, ikke minst når det gjelder å dra nytte av den unike kunnskapen som dette miljøet sitter på. Men koblingen mellom skole og forskning mangler et solid ankerfeste. Vi har som mål å skape Norges beste skole. Det tror jeg vi bare får til om vi klarer å dra nytte av de unike mulighetene som ligger på Kjeller. I det omforente budsjettforslaget tar vi et viktig skritt i den retningen ved å etablere et kunnskapssenter på Kjeller, som skal være et bindeledd mellom Skedsmoskolen og forskningsparken.

For å styrke kvaliteten i skolen, setter vi også inn økte tiltak rettet spesielt mot minoritetsspråklige, som utgjør en høy andel av elevene i Skedsmo, og vi styrker skolehelsetjenesten som er et viktig lavterskeltilbud rettet mot elever som sliter i hverdagen.

Dessuten styrker vi biblioteket, som utenom skolen er vår viktigste arena for formidling av kunnskap og kultur, og som i tillegg har en sentral funksjon som møteplass og integreringsarena. I juni fattet vi vedtak som sikret videre drift av filialen på Skedsmokorset, og nå følger vi opp med å innføre søndagsåpent på hovedbiblioteket på Strømmen.

Ordfører,

Det budsjettet som legges frem her i dag har også en tydelig miljøprofil. I 2011 vedtok Skedsmo en ambisiøs energi-og klimaplan. Dette har blant annet blitt fulgt opp med utfasing av oljefyrer, som ble vedtatt i handlingsprogrammet ved fjorårets budsjettbehandling, strenge energikrav til nybygg, etablering av flere ladestasjoner for elbiler, utskiftning av veilys, økt fornyingstakt på vann-og avløpsnettet og en fortsatt sterk sykkelsatsing.

Arbeidet med å følge opp energi-og klimaplanen er godt i gang, og med egen klimarådgiver på plass og friske midler til nye tiltak i dette budsjettet legger vi til rette for videre gjennomføring. Skedsmo skal være Norges ledende klimakommune, og den målsetningen følges opp i dette budsjettet.

Ordfører,

Vi har fått til mye, og vi leverer på mange fronter. Avslutningsvis vil jeg understreke at det er et meget stramt budsjett som Venstre legger frem her i dag i samarbeid med fire andre partier, og det er et budsjett med færre buffere enn tidligere. Et av grepene i rådmannens budsjettframlegg er å skyve på nedbetaling av lånegjeld. Det er et grep som også er med i det omforente budsjettforslaget, og det innebærer økte rentekostnader og mindre handlingsrom i årene fremover. Innenfor stramme rammer har vi gjort noen harde prioriteringer for å få på plass store viktige investeringsprosjekter samt en rekke mindre tiltak som betyr mye for mange. Og så er det slik at det finnes ingen ende på andre verdige tiltak som vi gjerne ville ha tatt med, men jeg mener at vi innenfor disse trange rammene har fått til et godt budsjett som har funnet en god balanse mellom mange ulike konkurrerende hensyn.

Ordfører,

Jeg ser frem til en god debatt. Takk så langt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**