Fylkeskommunen bør ikke kjøpe seg opp i Widerøe

Høyre og Arbeiderpartiet i Nordland vil bruke 100 millioner til kjøp av Widerøes flyselskap. Dette utgjør vil gi en eierandel på ca 10 %. Formålet er å støtte et nordnorsk selskap for å sikre lokal forankring av selskapet. Dette kan aldri bli noe annet enn en intensjon.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

widerøe

Foto: wideroe.no

Alle som har befatning med forretningsdrift — vet at en eierandel på 10 % ikke gir noen som helst garanti for lokalisering eller forretningsdrift. Aksjeloven og regnskapsloven setter nådeløse krav om høyest mulig profitt, der vil kun eiere med flertall eller negativt flertall (33 %) ha betydning for avgjørelser.

Venstre mener at det ikke er en fylkeskommunal oppgave å kjøpe flyselskap. Venstre viser i den forbindelse til behovet for store investering i både skole og veg. Venstre er forundret over Arbeiderpartiet sin påstand om måtehold, samtidig som man er villig til å bruke 100 millioner til å støtte et kommersielt selskap. En kommersiell drift vil alltid være utsatt — vi er inne i et konkurransemarked, der man er avhengig av å vinne anbud for å kunne drive videre. Fylkeskommunen vil som eier heller ikke kunne påvirke anbudssituasjonen i et slikt tilfelle.

May Valle

Foto: Pryd Studio AS

Torghatten er en av interessentene for kjøp av flyselskapet. I den forbindelse kan det nevnes at de har vært eier i Widerøe, men har solgt seg ut. I dag er de eiere i Norwegian uten at dette har betydning for lokalisering til Nord-Norge.

Eierskap i andre selskap — har også vist at den fylkeskommunale innflytelse har blitt redusert og forretningskontor flyttet.

May Valle
Nordland Venstre