Budsjett 2013: Møte i bystyret 5. desember

I dagens møte i bystyret behandles Oslo kommunes budsjett for 2013. Budsjettforliket mellom de borgerlige partiene ble offentliggjort i går. Her vil vi oppdatere underveis hva som skjer i møtet. Du kan også følge møtet på Oslo kommunes web-tv.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

10:00 Opprop. Venstre er representert med Toril Berge, Odd Einar Dørum, Espen Ophaug, Terje Bjøro (møter for Guro Fjellanger) og Anders Bergsaker (møter for Julianne Ferskaug).

10:15 Bystyret skal vedta valgordningen for 2013. Spørsmålet er om det skal avholdes todagers valg eller ikke. Toril Berge tar ordet og sier at det viktigste er å få opp valgdeltagelsen. Todagers valg har ingen positiv effekt på dette, og det er derfor Venstre stemmer mot forslaget. Det vi ønsker er å øke valgdeltagelsen gjennom tiltak som fungerer. Det kan være stemmerett for 16-åringer, bedre informasjon og bedre tilgjengelighet i stemmelokalene. Men det viktigste er at vi i fellesskap fører en god og interessant valgkamp som tydeliggjør valgmulighetene og derved bidrar til økt deltagelse, avsluttet Berge.

10:40 Det blir vedtatt å avholde valg i Oslo 8. og 9. september 2013.

10:45 Da er budsjettbehandlingen i gang. Finanskomiteens leder og gruppeleder for Høyre, Eirik Lea Solberg, åpner debatten.

11:15 Odd Einar Dørum tar ordet, og spør Arbeiderpartiets Rina Mariann Hansen om hvordan Ap og regjeringen har tenkt til å sørge forat Statoil, som har flyttet sitt hovedkontor til Fornebu, må bidra økonomisk til å realisere en ny sentrumstunnel, som deres nye plassering vil øke behovet for. Hansen svarer dessverre ikke helt på spørsmålet, men sier at Ap mener at staten må bidra med finansiering av denne tunnellen.

11:25 Toril Berge holder Venstres hovedinnlegg. Venstre har gått inn i byrådet for å være med å forme fremtidens Oslo, og derfor prioriterer vi skole, kollektiv og trygghet innenfor ansvarlige rammer, sier Berge. Vi balanserer investeringer og drift, og derfor er dette et budsjett Venstre er stolte av. Vi ønsker at byen skal vokse. Vi vil at folk skal ha lyst til å flytte hit og bli boende her, fordi Oslo er en by hvor det er fint å være ung og fint å bli gammel, sier Berge. Hun understreket også at Venstres satsning på kollektivtrafikk er et helt nødvendig grep for å sikre byens bærekraft. Venstre satser også på kultur, sa Berge. Hovedbiblioteket skal være et av byens mest spennende møtesteder, og vi ønsker å realisere et museum som er Munchs kunst verdig. Vi har utvidet lavterskeltilbudet til rusavhengige, som er den gruppen som har det tøffest i Oslo. Sprøyterommet som Venstre i mange år har måttet slåss for å få på plass, er blitt en naturlig del av lavterskeltilbudet, som alle nå er enige om at fungerer. Oslo er også en av verdens beste el-bilbyer, og våre elever er landets beste, senest bekreftet ved resultatene fra matteprøvene Aften publiserte i går, avsluttet Berge.

11:30 Rune Gerhardsen (A) stiller spørsmål til Berge om bydelsøkonomien og løsningen for nytt Munchmuseum. Berge svarer at det er riktig at bydelsøkonomien er stram, men de har også stor handlefrihet. Det viktigste er at det borgerlige partiene står sammen om en satsning på kombinasjonen av private og offentlige tilbydere av tjenester, noe også Venstres representanter i bydelene er opptatt av. Når det gjelder Munch-museum sa Berge at det er riktig at en løsning må ha flertall i bystyret, og det er et spørsmål man må komme tilbake til når saken kommer.

11:30 Jøran Kallmyr (F) spør Berge om Venstre angrer på at man stanset salg av Hafslund for noen år siden. Svaret på dette er nei, sier Berge. Det er nemlig forskjell på engangspenger og flergangspenger, og med Hafslund i kommunalt eie, får vi flergangspenger i avkastning, avsluttet Berge.

11:35 Bjørnar Moxness (R) stiller spørsmål om støtte til Fri Rettshjelp. Berge svarer at det er viktig med bred tilgang til fri rettshjelp, og det viktigste i så måte er det statlige apparatet. Venstre har sørget for at JussBuss, Gatejuristen og JURK opprettholdes, og mener det er viktig for å opprettholde tilgangen på fri rettshjelp i Oslo, avsluttet Berge.

11:35 Victoria Marie Evensen (A) stiller spørsmål om antallet flyktninger Oslo skal bosette i 2013. Berge sier at Oslo tar imot flere flyktninger år for år, og det vil Venstre at vi skal fortsette med.

11:35 Andreas Behring (SV) stiller spørsmål om hvordan Venstre mener at årets budsjett har en Venstre-profil. Berge lister opp satsningen på kollektiv, på sykkel og på skole som noen gode eksempler og nevner også opprettholdelsen av Oslo Nye teater som en viktig seier. Hun henviser forøvrig til Oslo Venstres nettsider for mange, mange flere eksempler på at Oslo fører en god Venstre-politikk. Det er en oppfordring denne nettskribent kan slutte seg til.

11:40 Carl I. Hagen (F) gjentar Jøran Kallmyrs spørsmål om Hafslund. Berge gjentar svaret. Hun angrer ikke på salg av Hafslund, og sier at det antagelig er svært få som er overrasket over at synet på kommunalt eierskap er noe forskjellig i Frp og Venstre.

12:05 Odd Einar Dørum stiller spørsmål til Marianne Borgen (SV) om hvorfor regjeringen ikke har innført en nasjonal bemanningsnorm for barnehager, dersom de virkelig mener at det er så galt at Oslo velger å benytte seg av de samme retningslinjene som foreligger fra Staten.

12:30 Bystyret tar lunsjpause etter at nesten alle gruppelederene har fått sagt sitt om de overordnede økonomiske prioriteringene, med påfølgende replikkutveksling. Oppdateringene herfra fortsetter ca. 13:00, da kommer debatten om budsjettet for hvert enkelt komitéområde.

13:00 Bystyret gjenopptar forhandlingene. Erik Lunde (KrF) holder hovedinnlegg. Han fokuserer på byrådets satsning på skole, frivillighet og tros- og livssynssamfunn.

13:15 Byrådsleder Stian Berger Røsland (H) får ordet. Han fremhever skole, miljø og omsorg som de viktigste satsningsområdene for en by i sterk vekst.

13:45 Anders Bergsaker stiller spørsmål til Aps Libe Rieber-Mohn om partiete stiller seg bak regjeringens pensjonsreform, og om partiet i bystyret er villig til å gjøre de grepene som kreves i kommunens som kreves for å følge opp reformen. Rieber-Mohn svarer bekreftende på dette.

13:55 Odd Einar Dørum stiller spørsmål til Ivar Johansen (SV) om han støtter tanken om å sørge for at Oslo får beholde en større andel av sine egne skatteinntekter, og om ikke dette ville vært et bedre alternativ enn eiendomsskatten SV foreslår. Johansen svarer ikke på spørsmålet.

14:05 Finansbyråd Kristin Vinje (H) har ordet. Hun påpeker Oslos ansvar som foregangsby i klimaspørsmål, og ansvaret for å ivareta de mange nye innbyggerne som kommer til å flytte til landets hovedstad i årene som kommer, blant annet ved å fortsette satsningen på kunnskap som har gjort Oslo-skolen til landets beste.

14:40 Anders Bergsaker holder Venstres innlegg i kultur- og utdanningskomiteen. Han sier at Venstre er stolte av satsningen på skole i budsjettet for 2013, og er spesielt stolt av at det lages tilrettelagte tilbud både for de som trenger ekstra oppfølging og de som har spesielle talenter å utvikle. Han nevner Oslo Cancer Cluster og Kuben yrkesarena som spesielt viktige satsninger i videregående skole, og understreker at Venstres satsning på skolen vil fortsette også i årene som kommer. Les mer om byrådets satsning på skole.

14:50 Kunnskaps- og utdanningsbyråd Torger Ødegård (H) får ordet, og understreker at foreldrene som har barn i Oslo-barnehagen gjennom brukerundersøkelsene har gitt uttrykk for at de er fornøyde med tilbudet som gis. Han sa også at Oslo tradisjonelt har hatt en høy voksentetthet i barnehagene, og at dette vil fortsette også i fremtiden. I tillegg minnet byråden om at det snart vil bli vedtatt en kvalitetsmelding for barnehagen, som vil fastsette høye ambisjoner for den faglige kvaliteten i barnehagen, blant annet ved at man påtar seg en stor del av det ansvaret staten ikke tar ved å utdanne førskolelærere og pedagoger i tett samarbeid med høyskolen og de mange barnehagene i byen.

15:15 Hallstein Bjercke får ordet, og forteller om visjonen for det nye hovedbiblioteket i Bjørvika, som i dag blir vedtatt fullfinansiert, slik at arbeidet kan fortsette som planlagt. Han sier at det nye biblioteket vil bli verdens beste bibliotek, en kunnskapsalmenning midt i den nye kulturbyen som vokser frem. Venstre og byrådet har store ambisjoner for kulturen i hovedstaden, og viser vilje til å prioritere dette gjennom årets budsjett, blant annet ved å øke avsetningen til innovative kulturtiltak og løpende kulturtilskudd, avsluttet Bjercke.

15:40 Bystyret debatterer helse- og sosialkomiteens område. Terje Bjøro holder Venstres innlegg. Jeg er veldig glad for at vi i årets budsjett fortsetter den tydelige satsningen på eldreomsorg de borgerlige partiene i Oslo har stått sammen om i flere år, sier Bjøro. Satsningen innebærer at vi makter å se seniorer med pleiebehov som individer som skal kunne leve sine liv på en verdig måte. Det gjelder for eksempel det at vi nå har innført Lotte-modellen på samtlige av Oslos sykehjem, og at vi har innført en samboergaranti, som sikrer at eldre par ikke skilles ad mot slutten av livet. Jeg er spesielt glad for at vi i årets budsjett oppretter en slags belønningsordning for bydeler som prioriterer eldresentre, fortsatte Bjøro. Eldresentrene er viktige for at også godt voksne kan ivareta et aktivt sosialt liv, selv om mange venner og kjente med tiden faller fra, avsluttet han.

15:55 Byråd for helse og sosiale tjenester, Anniken Hauglie (H) får ordet, og redegjør for byrådets boligbehovsplan, som er til behandling i komiteen. Vi bevilger 800 millioner til satsning på kommunale boliger, og tilrettelegger for at flere kan skaffe seg egen bolig gjennom kommunens startlånsordning, sier Hauglie. Hun understreket også at kommunen satser kraftig på rusomsorg, gjennom mottakssenteret i Storgata 36 og at Legevaktens prosjekt Ungdom og Rus gjøres permanent.

16:05 Bystyret tar middagspause. Oppdateringene herfra fortsetter ca. 16:45.

17:05 20 minutter på overtid gjenopptar bystyret forhandlingene med byråd for eldre Aud Kvalbein (KrF). Hun redegjør for byrådets satsning på rehabilitering av sykehjem, som til sammen utgjør totalrehabilitering av ett rom om dagen i 10 år. Hun forteller også at 98% av søknadene om sykehjemsplass innvilges, og at Oslo kommune har en liten overkapasitet på sykehjemsplasser. Likevel må vi på sikt satse på økning av kapasiteten, for det blir flere eldre i årene som kommer. Derfor er det også viktig å satse på hverdagsrehabilitering, slik at flere eldre kan bo hjemme så lenge de vil, avsluttet Kvalbein.

17:15 Bystyret går videre til byutvikling. Espen Ophaug er komiténestleder, og åpner debatten. Han sier han er blitt oppfordret til å se fremover, men at han vil bruke det som har skjedd tidligere som utgangspunkt. Oslos kommunale boliger er i bedre stand enn noensinne, og i årets budsjett settes det av 100 millioner til ytterligere heving av standarden. Vi klarer ikke gjøre alt, men alle indikatorer viser at vi er på riktig vei, sier Ophaug, og understreker at selv om det blir bygget litt for lite boliger i Oslo, er det en betydelig fremgang å se. Venstre ønsker å øke takten, og vil derfor gjennomføre en evaluering av hele byggesakskjeden, for å finne ut hvor man kan bli bedre, sa Ophaug, og avsluttet sitt innlegg med å fortelle om viktigheten av å bygge et nytt hovedbibliotek. Biblioteket er et sted der mennesker fra alle samfunnslag, aldre og folkegrupper kan møtes og utveksle og innhente kunnskap, og vi er stolte av ambisjonene som er talentenes by verdig, sa Ophaug.

17:20 I replikkutvekslingen får Ophaug anledning til å utdype ambisjonene for hovedbiblioteket. Et bibliotek skal være så mye mer enn et boklager, sier han, og viser til gode eksempler fra Amsterdam og Drammen, som viser hvor viktig bidrag til bymiljøet et godt bibliotek kan være.

17:55 Odd Einar Dørum tar ordet for å forsvare Oslo kommunes mange ansatte fra noen ganske ufine karakteristikker fra Jøran Kallmyr (F). Skal du skyte på noen, skal du ikke sikte på pianistene, men dirigentene, og dirigentene sitter i denne salen, sa Dørum. Han understreket at det nok er rom for effektivisering i enkelte etater, og sa at Venstre i årets budsjett har gått inn for en gjennomgang av byggesakskjeden, for å se om måten kommunen har organisert seg på, medfører noen uønskede forsinkelser i saksbehandlingen. Mitt generelle inntrykk er at byråkrater er hardtarbeidende folk, som til tider jobber under stort press, men leverer de resultatene det er skapt politiske forutsetninger for, sa Dørum.

18:30 Bystyret har beveget seg over til Samferdsels- og miljøkomiteens område. Odd Einar Dørum tar replikk til Arbeiderpartiet innlegg. Arbeiderpartiet opererer som vanlig med en påplussning til kollektivtrafikken, som tas ut igjen i effektiviseringskutt, slik at forskjellen til sammen utgjør 3 millioner, eller 0,2 % av kollektivbudsjettet. Dørum understreker at dette ikke er en forsvarlig måte å budsjettere på, særlig ikke ettersom det ikke ligger en grundig utredning til grunn for den påståtte gevinsten.

18:35 Odd Einar Dørum holder også Venstres hovedinnlegg. Han sier at en by som har en god miljøpolitikk og en god transportpolitikk også er en god by for både barn og eldre. Helseperspektivet er også viktig, og Oslo har vedtatt mulige akuttiltak for å begrense luftforuresnsningen, som staten har besluttet at de ikke vil være med på. Dørum sier at Oslo har lyktes så det suser i satsningen på kollektiv, og at det begynner å gå i riktig retning også på sykkel. Her er det nødvendig at staten blir med på et spleiselag, sier Dørum, og viser til at staten, gjennom sitt eierskap av Statoil, har etablert en rekke nye arbeidsplasser på Fornebu. Da krever Oslo at Statoil også kommer med et grunneierbidrag for å realisere det økte transportbehovet, sa Dørum. Han fortsatte sitt innlegg med et tydelig krav om at Oslo får overført skiltmyndigheten fra politiet, slik at byen kan få gjennomført de enkle grepene som vil gjøre livet enklere for syklister. Avslutningsvis tok han opp styrkningen av Oslos beredskap og satsningen på idrett, spesielt skating, i det borgerlige budsjettforliket.

18:40 Byråd Ola Elvestuen får også ordet, og sier at det er svært få byer som har så stor bredde i sitt miljøengasjement som Oslo. Han redegjorde for de store investeringene som skal gjøres i kollektivinfrastrukturen, og trakk frem Lørenbanen og den nye stasjonen på Ensjø som spesielt viktige. Elvestuen snakket også om sykkelsatsningen, som videreføres med fornyet styrke i årets budsjett. Avslutningsvis tok Elvestuen de mange grepene Oslo har tatt for å nå målet om reduksjon i klimautslipp, blant annet satsning på el-biler, landstrøm i Oslo Havn og redusert bruk av oljefyring. Til slutt trakk Elvestuen frem arbeidet som gjøres med å forberede en OL-søknad, som blant annet innebærer en omfattende satsning på miljøvennlig byutvikling og breddeidrett.

18:50 I replikkutvekslingen fikk Elvestuen anledning til å snakke mer om OL-søknaden, som han mener vil bli så god at det blir umulig å si nei når saken legges ut for folkeavstemning. Han kunne også avsløre at sak om Nasjonalpark i Østmarka snart er klar for behandling i bystyret, og at arbeidet med å planlegge ny sentrumstunnell allerede er i gang.

19:10 Bystyrets budsjettdebatt er avsluttet, og vi går videre til votering. Ordføreren sier han vil forsøke å gjøre voteringen kort, det er mange som venter i spenning for å se om han får rett.

19:15 Det borgerlige budjsettforliket blir vedtatt. Oslo vil også i 2013 ha et solid og ansvarlig budsjett, med tydelig satsning på kollektiv, skole, kultur, frivillighet, idrett og eldreomsorg. Oslo Venstre takker for samarbeidet med våre byrådspartnere Høyre og Kristelig Folkeparti, og lover å jobbe videre i 2013 for å bringe Oslo videre i en grønn, fremtidsrettet og inkluderende retning.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**