Bosetting av flyktninger

Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDI) har anmodet Skien kommune om å bosette 110 flyktninger (hvorav 5 er enslige barn og unge) i 2013.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Jeg mener at Skien skal imøtekomme denne anmodningen, og vil begrunne det ut fra to forhold: Humanitære grunner tilsier at vi som bor i et godt og rikt land som Norge, må se vårt ansvar og bidra både økonomisk og menneskelig for at andre som har måttet flykte fra krig og forfølgelse får bo under trygge forhold.
Flyktningene vi bosetter kommer med noen problemer i bagasjen, men de kommer også med mange ressurser, og tilflytning til kommunen bidrar til vekst, utvikling og mangfold i lokalsamfunnet.
Tall fra IMDI viser at det i oktober 2012 totalt er 3783 personer som har fått innvilget opphold i Norge og venter i asylmottak på å bli bosatt i en kommune. Dette er en økning på 92% fra årsskiftet. De som innvilges opphold i Norge i dag har vært på flukt og har et reelt beskyttelsesbehov, og all forskning viser at jo lenger man venter i et asylmottak, jo vanskeligere blir integreringsprosessen.
Antallet i IMDIs anmodning avspeiler den andelen av flyktninger som har kommet til Norge som det er rimelig at Skien kommune bosetter ut fra deres fordelingsnøkkel.
På samme måte som i Skien er det mange kommuner som sliter med kommuneøkonomien og det kan diskuteres om staten bør bidra i enda større grad. Synspunkter på dette må lokalpolitikerene bringe videre til sine respektive representanter på stortinget. Vi kan imidlertid ikke la de som sitter i mottak vente på nye og bedre ordninger, vi må finne løsninger innenfor de rammer vi har.

Sidsel Devik
Medlem av Hovedutvalg for Helse og Velferd