Årsberetning 2012

Frogner Venstre har lagt bak seg et år med mange store saker – Frognerstranda, skolebehovsplan, Bygdøy Allé og Nærmiljøpris har stått i fokus!
Her er årsberetningen slik den legges fram på årsmøtet idag:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Dato: Oslo,03.12.2012

Årsberetning for Frogner Venstre 2012

Styret i Frogner Venstre valgt på årsmøte 16 januar har i meldingsåret bestått av leder Anne-Lise Bergenheim,nestleder Andreas Dobloug og styremedlemmene Marika Nilsen,Ellen Stensli og Jan Mykleset.Ellen Stensli flyttet ut av Oslo i meldingsåret og 1 varamedlem til styre Thomas Syvertsen rykket opp som fast styremedlem.Øvrige varamedlemmer har vært Håkon Krogenæs,Svein Juul Marthinsen, Marit Kamøy og Natasza Sandbu.

Styret har hatt faste månedlige styremøter gjennom hele året. Innkalling og referat legges fortløpende ut på lagets nettside(www.venstre.no) sammen med politiske utspill og organisatoriske tiltak. Styremøtene er åpne for alle medlemmer. Det kunne gjerne vært flere som benyttet seg av det; men 2012 var året web-redaktør Marit Kamøy fikk Frogner Venstre på nett noe som uansett gjør det lett å være oppdatert på bydelslagets aktiviteter og å ta initiativ.

Frogner bydelsutvalg
Frogner Venstre har i meldeåret hatt 2 representanter i bydelsutvalget. Christoffer Torris Olsen innehar nestledervervet i Frogner bydelsutvalg og er medlem av MIBU-miljø-og byutviklingskomiteen.Natasza P Sandbu er medlem av bydelsutvalget og HUSK-komite for helse,unge,sosial og kultur. Anne-Lise Bergenheim og Jan Mesicek som to første varamedlemmer har møtt i komiteene og bydelsutvalget ved behov.

Bystyret og Oslo Venstre
Naomi Ichihara Røkkum er 1 vara i bystyrets samferdels-og miljøkomite.Ingvill Stapnes Elvestad er 1 vara til bystyrets kultur-og utdanningskomite mens Kaare Norum er 2.vara til samme komite. Christoffer Torris Olsen er medlem av Oslo Venstres finansnemd.

Viktige politiske profileringsområder i meldeåret
2012 startet godt med at driften av Vestkantbadet ble reddet og at fredningen av kulturmiljø og natur på Bygdøy ble fastsatt av Kongen i statsråd 17 februar. Deretter startet saken om Filipstadutbyggingen som har vært den viktigste politiske saken for styret i meldeåret. Styret har hatt en egen arbeidsgruppe ledet av Einar Kjerschow på saken og både arbeidsgruppen og styret har bidratt aktivt i forhold til bydelsutvalgets diskusjoner og vedtak. Saken skal besluttes i bystyret. Målet er å sikre gode boligprosjekter på Filipstad og samtidig sørge for at det blir et sammenhengende grøntareal fra Aker brygge langs sjøen til Tinkern og videre innover Frognerstranda mot Bygdøy.Valget av kort tunnel gjør det mulig å legge E-18 under bakken eller satse på en senketunnel i framtiden.Finansieringen kan alternativt skje ved ulike OPS (offentlig-privat-samarbeid) løsninger.
Styret har også igangsatt et arbeid med å bedre tilbudet for syklende i bydelen. En egen sykkelgruppe kartlegger nå bydelen på sykkel.
Oppfølgingen av tiltaksplanen for Bygdøy Allè som strøksgata inkluderer at styret vil jobbe for å få på plass et gjennomgående sykkelfelt i denne gaten.De viktigste grepene i den saken er å begrense biltrafikken, prioritere bybusslinjene, og sikre trærne et bedre liv. Det arbeides med å hindre at det saltes i Bygdøy Allè i vinter.

Organisatoriske tiltak
 Stand i Bygdøy Allè i forbindelse med bilfri dag
 Bli kjent treff for medlemmer på Kaffebrenneriet på Elisenberg
 Utdeling av Frogner Venstres nærmiljøpris som i år gikk til Kolonihagen
 Deltakelse i arbeidsgrupper ifm utarbeidelse av Stortingsvalgprogram 2013
 Lokalt debattmøte om utkast til Stortingsvalgprogram 2013

Nominasjonen til stortingsvalget i 2013[b]
Frogner Venstre nominerte Trine Skei Grande og Ola Elvestuen på de to første plassene hvilket også ble resultatet på Oslo Venstres nominasjonsmøte 17 november i år. Bydelslaget ønsket Ingvill Stapnes Elvestad på en 3 plass mens resultatet ble en 11. plass. Frogner Venstre er svært fornøyd med at nyinnflyttet medlem historiestudent Daniel Heggelid-Rugaas oppnådde en 4. plass på stortingsvalglisten.

Frogner Venstre har 202 registrerte medlemmer av disse har 145 betalt kontingenten pr 28.11.12. De 57 som ikke har betalt vil bli ringt opp av styret før nyttår.

Mandag 3 desember 2012

På vegne av styret