Venstre vil avvikle støtten til pelsdyroppdrett

Amalie Henriksen, styrevara Sola Venstre og Jens Kristian Øvstebø, nestleder i Sola Venstre, besøkte nylig en minkfarm i distriktet. Venstre ønsker å kutte subisidiene til pelsdyroppdret og at næringen skal legges ned.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Amalie Henriksen uttaler “Minkfarmen var en av de bedre, og dyrene så fysisk friske ut. Dette kan likevel ikke rettferdiggjøre at hele oppdretten er en tragedie. I et tidligere intervju med Solabladet har Henriksen uttalt “så lenge dyr må bo i bur bare fordi de har pels, så er hele opplegget feil”.

Våre naboland legger ned pelsindustrien. Flere undersøkelser viser at pelsdyrnæringa er ei en næring der man har påvist at mange dyr lider, der lønnsomhet settes foran dyrevelferd, og der loven stadig brytes. Det er ei næring som snart må være ferdig i norsk landbruk. Venstre vil avvikle støtten til pelsdyrnæringen og forby den.

Om et år kan vi være i gang med å avvikle den. For å få til det, trenger vi en ny regjering. Vi trenger en regjering som tar dyr på alvor, som ikke setter særinteresser foran kunnskap, dokumentasjon og dyras beste.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**