[/b]
Kvæfjord V har tidligere løftet denne problematikken. Svar gis torsdag av fylkesråd for samferdsel.
Her er spørsmålet med begrunnelse:
VENTEROM FOR BUSSREISENDE I HARSTAD
Fylkesordfører,
Begrepet kollektivsatsing skal være et honnørord i politikken, men det kan ikke begrenses til bare å gjelde rutefrekvens og billettpriser. Også terminalløsning og venterom må være en del av kvaliteten i et komplett kollektivtilbud.
I sommer ble venterommet i tilknytning til bussterminalen i Harstad sentrum stengt. Den løsningen man hadde tidligere, med venterom ved siden av narvesenkiosken i rutebilbygget, var slett ikke fullgod, men reisende kunne gå inn i temperert lokale, ha tilgang til oppbevaringsbokser for bagasje, og i beste fall også finne en sitteplass mens de ventet på buss. Nå er busspassasjerer henvist til å vente utendørs med eventuell bagasje. For enkelte kan det gå på helsa løs, ikke minst vinterstid.
Spørsmålet er: Hvorfor er venterommet ved bussterminalen i Harstad fjernet når komforten ved tilbudet forringes slik at det blir mindre og ikke mer attraktivt å reise kollektivt?
Og Fylkesråden ga et svar som lover bedring for framtida, iallfall:
Svar fra fylkesråd Olsen : Ved oppussingen av Havnebygget på Hurtigbåtkaia for et par år siden, ble det laget et nytt og moderne venterom i 1. etg. Dette venterommet er beregnet for alle reisende i Harstad, både de som skal reise med hurtigbåtene, og de som skal reise med bussene. Venterommet er utformet etter krav til Universell Utforming, dvs alle, også bevegelseshemmede, synshemmede skal greit kunne bruke lokalet med egen hjelp. Venterommet på Havnebygget har det man kan forvente av et moderne venterom: – Bemannet informasjonsdisk med billettsalg for buss og hurtigbåt. – Ruteinformasjon på flere skjermer samt utdeling av rutehefter – Kafe, oppbevaringsbokser og publikumstoaletter – Flere ulike typer sittegrupper i venterommet, alt etter smak og behag. – Lekekrok for barna – Trådløst internett tilgang – Installert teleslynge Troms fylkeskommune har vært tungt inne i prosessen med oppussingen av lokalet og har stilt strenge krav som har gjort det at resultatet av oppussingen har blitt veldig bra. Venterommet driftes i dag av Troms fylkestrafikk, og er derfor uavhengig av hvilke selskap som drifter bussrutene og hurtigbåtrutene. Åpningstidene bestemmes av Troms fylkestrafikk som fortiden har 2 ansatte som betjener informasjonsdisken / billettluka. Det er uaktuelt å ha to venterom i Harstad sentrum. I prosessen med kommende sentrumsplan i Harstad, har fylkeskommunen spilt in sitt synspunkt om viktigheten av samlokalisert sentrumsterminal. Fylkeskommunen ønsker, av prinsipielle grunner, større samlokalisering av buss og hurtigbåt, slik at vi får et best mulig kollektivknutepunkt. Distriktsbussene bør stilles opp nede på havna nærmest mulig venterommet og bybussene bør ha holdeplass langs hovedveien nærmest havna. I forhold til en slik framtidig struktur er venterommets plassering på hurtigbåtkaia, optimal også for bussreisende. I Harstadpakkens kollektivdel er det satt av midler til ny og opprustet sentrumsterminal, så det bør absolutt være muligheter til å få en god løsning på dette.