Risør faller på næringskåringen

Bladet Kapital kårer hvert år “Norges næringsby”, som er den mest “komplette oversikten over hvor i landet næringslivet trives best”, som bladet uttrykker det. Beklageligvis faller Risør over 50 plasser på listen over de 94 byene. Mens vi i 2011 lå på 31. plass, er vi nå nr. 87 og dårligst i fylket. Bryne topper listen. Tvedestrand er beste Agder-by og har klatret fra 75. plass i 2011 til 15. plass i 2012.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Foto: Runar Nes

Kapitals undersøkelse er et samarbeidsprosjekt mellom Kapital og analyseselskapet AAA Soliditet. Byenes forutsetninger er ikke studert, kun resultatene, basert på et sett måletall. Syv kriterier er brukt: 1. Nye arbeidsplasser. 2. Folketallsvekst. 3. Nyetableringer. 4. Produktivitet. 5. Lønnsomhet. 6. Egenkapital. 7. Nyetableringer vs. konkurser. Registerdata er hentet fra Statistisk Sentralbyrå og fra regnskaper innlevert til Brønnøysund. Risør gjør det bra, relativt sett, på pkt. 1 (arbeidsplasser), men selskapenes gjeldsgrad er for høy, noe som øker selskapenes og dermed ansattes sårbarhet.

– Resultatet for Risør er beklagelig, men dessverre ikke helt overraskende, uttaler leder i Risør Venstre, Dag Jørgen Hveem. Venstre har i bystyrets spørretime etterlyst sterkere satsing på næringsutvikling, og det mangler ikke på positive næringsuttalelser fra Ap-ordfører Lunden og posisjonspartiene.

– Ord i seg selv er utilstrekkelig, uttaler Hveem, som tilføyer: – Næringsvennlighet betyr tydelig retning, offensiv holdning og klar prioritering av hva man bruker tid på. Markedsføring må følges av konkret tilrettelegging og oppfølging hos ordfører og rådmann, sier Hveem.

– Bystyret har vedtatt en administrativ organisering, blant annet for å frigjøre tid for rådmannen til aktivt næringsarbeid, noe vi så langt har sett lite resultater av. – Vi konkurrerer med andre kommuner om næringslivets gunst, og noen god markedsføring er det ikke å ligge nesten på bunnen av en slik liste. Min oppfordring til rådmann og ordfører er derfor å brette opp ermene og skjerpe næringsfokuset. Vi trenger beslutninger, gjennomføringsevne og resultater, avslutter Hveem.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**