Regional plan for internasjonalisering

Nordland Venstre fremsetter følgende tilleggsforslag til regional plan for internasjonalisering som skal vedtas på fylkestinget denne uken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Problemstilling – delmål

Livskvalitet synes å være kun relatert til offentlige velferdstjenester. Dette bør også knyttes opp mot frivillig sektor og øvrig samfunnsliv.

Planen mangler strategi for integrering av flyktninger og innvandrere som kommer hit i håp om å få seg arbeid. Mange av dagens innvandrere innehar kompetanse som ikke nyttigjøres p.g.a. norsk fagsertifisering, manglende norskkunnskaper etc. Her ligger et stort potensiale for tiltrengt bosetning og arbeidskraft og nye bedriftsskapere/grundere.

For å løse utfordringene vi får i fremtiden er vi avhengig av tilførsel av arbeidskraft. Dette kan gjøres via arbeidsinnvandring, men også ved å utdanne flyktninger og andre slik at de blir kompetente og får mulighet til å skaffe seg en meningsfylt hverdag.

De andre delmålene virker noe tynne. Savner strategier hvor vennskapskommunesatsingen og fylkeskommunens kontakt med Russland, Italia og Asia settes i en strategisk sammenheng. Samarbeidet mot for eksempel Russland vil omfatte tema som helse, kultur, næring Folkehelsearbeid kan være et satsingsområde også i forhold til Russland — hvor mange kommuner har utviklet vennskapskommunekontakter.

Innholdet i planen:

Ad. 2.2. Forbedre tilgjengelighet til markedet.
Samferdsel bør nevnes mer tydelig. Her bør man også ta med en setning som:
Arbeide for å styrke internasjonale transportkorridorer — New-Corridor og tverrforbindelser mellom Nordland og Norrbotn/Vesterbotten.
Etablere gode havner for handtering av trafikk fra andre nordiske land.

Ad pkt 2.3 i planen – rekruttering av arbeidskraft
Generelt bør rekruttering av arbeidskraft ikke avgrenses til kun EØS-land med utfordringer i arbeidsmarkedet, men også mot andre land og landområder som man i dag samhandler med.

Strategi for å rekruttere arbeidskraft med spesialkunnskaper knyttet til marin
sektor.

Tilby innvandrere/flyktninger praksisplass i relevante bedrifter. Snekkere bør få praksis som snekkere, sykepleiere bør få praksis innen helsevesenet, lærere innenfor skoleverket osv.

Arbeidsgivere som ansetter arbeidsinnvandrere med manglende språkkunnskaper må støttes slik at det ikke blir et problem for arbeidsgiver å ansette arbeidere fra andre land. Det bør legges til rette for språkopplæring i bedriften.

Karrieresentra og rådgivertjenesten i skolen må ha en sentral rolle og veilede alle som er under en form for utdanning, også i språkopplæring, med å gjøre karrierevalg og finne seg arbeid.
Sikre utdanningstilbud til mindreårige flyktninger der man tar høyde for at manglende forkunnskapene kan bety utvidet og spesielt tilrettelagt utdanningsløp.

Ad. Pkt. 3.2 Flere gode grundere i hele Nordland ..( ev. pkt 2.5 Høyere utdanning — kompetansebygging i et globalt perspektiv.

Universitetet i Nordland har en viktig rolle. Det er viktig å støtte opp om Grunderskolen som er et studieprogram som alle universitetene samarbeier om. Dette programmet retter seg mot personer som ønsker kunnskap om og erfaring med internasjonal forretningsutvikling.

Ad. Pkt. 3.3. Flere vekstkraftige bedrifter

Vurdere stipendordninger for etablerere av småbedrifter for å bidra til kunnskap om muligheter i et internasjonalt marked. (for eksempel 2 Nordlandsstipendiater)

Nordland Venstre

May Valle