Budsjett 2013: Borgerlig budsjettforlik

Byrådspartiene har oppnådd enighet med FrP om budsjettet for 2013. Budsjettforliket innebærer en fortsatt satsning på skole, kollektiv, frivillighet og kultur, og styrker satsningen på eldreomsorg og idrett.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

- Vi er glade for å ha kommet til enighet om budsjettet på borgerlig side, slik at byen fortsatt styres med forsvarlige økonomiske rammer med en tydelig satsning på kollektiv, skole, kultur og eldreomsorg, sier Venstres gruppeleder Toril Berge.

– Vi er glade for å ha kommet til enighet om budsjettet på borgerlig side, slik at byen fortsatt styres med forsvarlige økonomiske rammer med en tydelig satsning på kollektiv, skole, kultur og eldreomsorg, sier Venstres gruppeleder Toril Berge. Hun legger ikke skjul på at årets forhandlinger har vært krevende, men sier også at resultatet har gjort et godt budsjettforslag enda bedre.

– For Venstre er det viktig å få et budsjett som løfter frem visjonene for byen. Vi vil gjerne at mennesker og bedrifter skal flytte til byen fordi vi har en skole som hevder seg, ikke bare nasjonalt, men også internasjonalt, og fordi vi er en miljøby som år for år reduserer våre klimautslipp gjennom satsning på kollektivtrafikken. Oslo skal også være en kulturby med stor bredde, og en trygg by der det både skal være fint å vokse opp og fint å bli gammel. Med årets budsjettforlik fortsetter vi å føre byen videre i en god retning, sier Berge.

Noen hovedmomenter fra budsjettforliket:

Det settes av 70 millioner til å redusere sykehjemsprisene. Dette vil gi bydelene økt handlingsrom til også å prioritere andre oppgaver, som barnehager og eldresentre.
Økt støtte til frivillige og andre organisasjoner og lavterskeltilbud, for eksempel Frelsesarmeen, Blå Kors kontaktsenter, Fransiskushjelpen, Visit Oslo, Retretten, Røde Kors, Barne- og ungdomshuset på Holmlia, Sub Scene, DIXI ressurssenter, Kirkens Bymisjon, Riverside Ungdomshus, stiftelsen P22, Torshovkorpset og Natteravnene.
Rehabilitering av idrettsanlegg — til sammen 20 millioner kroner.
•20 mill. til å opprettholde rusinstitusjonene Hovin, Bjørnerud og Josefines hus.
2 mill. til bedre gate- og parkbelysning
Styrkning av beredskapsbemanningen i Oslo
Styrket bemanning og mattilbud på sykehjemmene
Oppgradering av uteområder ved en rekke sykehjem
Skatetilbud på Jordal og Skøyen
Prosjektering av Årvoll og Korsvoll flerbrukshaller, Rustad skianlegg, Valle Hovin skøyteanlegg og satsning på cricket.
•Folkeavstemning om Oslo skal søke om å arrangere OL i 2022

Les mer om budsjettet for 2013:
Byrådets forslag til budsjett 2013 — En fremtidsrettet satsning på skole og miljø
Et skolebudsjett å være stolt av
Et offensivt kollektivbudsjett
Flere sykkeltraseer og ladeplasser
Rent, blått og grønt — en hovedstad det skinner av
Oversikt over de viktigstes satsningene

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**