De fleste grenbanene på T-banenettet har allerede fått 7,5-minuttersrute. I høst har det blitt levert nye T-banevogner som gjør utvidelsen av tilbudet på Røabanen mulig.
– Målet er at de reisende skal kunne kaste rutetabellen, sier Ola Elvestuen. – Når banen går så ofte som to ganger i kvarteret, blir det minimal ventetid uansett om du ankommer stasjonen like etter at forrige tog har gått.
Røabanen trafikkerer strekningen fra Stortinget til Østerås, og passerer blant annet Majorstua, Smestad, Makrellbekken og Hovseter. Linjen dobler antall avganger og kjører to avganger i kvarteret mandag til fredag i tidsrommet 07.00 19.00.
Store endringer i regionen
Etter årelang venting kommer det nå også visse forbedringer i det utilstrekkelige og upålitelige togtilbudet i Oslo-området. På grunn av liten kapasitet og elendig punktlighet har Ruter så langt sett seg nødt til å kjøre passasjerene med buss parallellt med toget.
Flere NSB-avganger, særlig på strekningen Asker-Lillestrøm, gir nå håp om at den statlig organiserte jernbanen kan fungere på samme måte som T-banen fungerer i Oslo: Som hovedpulsåre i transportsystemet. Ressurser som i dag brukes på ekspressbuss kan i stedet gå til å øke frekvensen på matebussene som bringer passasjerer inn til knutepunktene.
Knallsterk vekst i kollektivtrafikken
Oslo har opplevd en stadig vekst i kollektivtrafikken det siste tiåret. Passasjertallet har økt med 35 % siden 2000, og til tross for sterk befolkningsvekst har kollektivandelen økt til 44 % av motorisert ferdsel. I rushtiden foregår omkring 80 % av reisene til og fra Oslo sentrum kollektivt. Resultatene plasserer Oslo som den i særklasse beste kollektivbyen i Norge.