Hva når det feilinformeres fra presse og politiske ledere?

Bakgrunn for spørsmålet er at AABs politiske journalist Steinar Ryvind etter siste formannskap i en sak om gratis 2 timers parkering i perioden september til mai presterer å skrive følgende ingress, sitat: “Formannskapet anbefaler nå bystyret om å si nei til gratis parkering i sommermånedene”, sitat slutt. I artikkelen gjentas de uriktige påstandene når han skriver, sitat “..de borgerlige ønsket gratis parkering i sommermånedene..”, sitat slutt

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Problemet er bare at formannskapet ikke diskuterte spørsmål om å innføre gratis parkering i sommermånedene.

Som mangeårig profilert politisk journalist vet Steinar Ryvind meget godt at Risør Venstre (som har dette programfestet) og de borgerlige partier lenge har kjempet for og fremmet forslag å få til 2 timers gratis parkerng i Risør sentrum i periodene september til mai — altså 1 og 3 tertial OG IKKE I SOMMERMÅNEDENE SOM DET FEILAKTIG SKRIVES i lørdagens AAB og på avisens nettside!

I pressens egen vær varsom plakat står det mye fornuftig, bl a klart skille mellom referat og kommentar, integritet osv. Dersom journalisten ønsket en debatt omkring parkeringsspørsmålet, var det en enkel sak å intervjue de tilstedeværende formannskapsmedlemmene, handelstandsmedlemmer, folk på gata osv og samtidig rekke å lage et godt redaksjonelt oppslag som kunne fylle spaltene med debatt og gjøre det interessant å lese AAB.

Fra verre til verst
Og hva mener egentlig Eva Nilsen, leder for Risør Arbeiderparti, når hun på AABs forum først korrigerer feilen til Steinar Ryvind, for så å fremme samme uriktige påstand i neste setning, hvor hun selv skriver sitat: “De borgelige vil ha gratis parkering HELE året”, sitat slutt. Det blir jo helt utrolig at vi får slikt vrøvl fra lederen i Risør Arbeiderparti. Ærlig talt Eva, hvor tar du det fra? For du deltok jo selv på formannskapsmøtet og vet godt at gratis parkering i sommermånedene ikke var noe tema!

At Eva Nilsen ikke liker forslaget om gratis 2 timers parkering i Risør sentrum i perioden september til mai, vet vi, for det uttalte hun selv under formannskapets behandling av saken. At hun er uenig med Stian Lund (V), som mener at dette er viktig for handelsstanden i Risør, vet vi også, for det kommenterte hun selv.

Spørsmålet hun glemmer, er om ikke hun, som leder av Risør Arbeiderparti, bør være med og ta grep som kan sikre arbeidsplassene ved handelsbedriftene i Risør sentrum. For Risør Venstre er det avgjørende viktig for en positiv utvikling av Risør sentrum, som det gode sted å være, at vi har en stor og sterk handelsstand og reiselivsbedrifter i sentrum som kan bidra til økt vekst og tilflytting. At dette ikke betyr noe for Eva Nilsen og Risør Arbeiderparti, er trist for Risør, men desverre ikke uventet.

Jan Einar Henriksen
Venstremedlem