Enige og tro til Dovrebanen faller…

Roger Granum, leder i Oppland Venstres næringspolitiske utvalg, har skrevet innlegg om en samferdselspolitikk som skal møte næringslivets og framtidige generasjonerns behov. Hvordan kan vi få til det når jernbanen i Norge er bygget for damplokomotiver?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Roger Granum

Foto: Ellen Espelund

Høyre og Arbeiderpartiet er nå enige. De har bestemt seg for å utsette ferdigstilling av dobbeltspor i Intercity-triangelet så langt frem i tid at det i realiteten er spikeren i kista for hele Dovrebanen. Det er ingen vilje hos landets to største partier til å satse på jernbanen. Det er utelukkende en vilje til å late som. Utsettelse til 2030 som begge partier nå tar til orde for, betyr at de overlater til neste generasjon å ta fatt på dette store samferdselsløftet. De samme politikerne vil heller bygge 4-felts motorveg, noe som gir jernbanen enda svakere konkurransevilkår.

Aftenposten torsdag 22. november:
"Snart fylles veiene med flere vogntog"
De største kundene som frakter gods på jernbanen varslet i fjor om at de fryktet kutt i godsrutene dersom ikke Jernbaneverket fikk økonomiske rammer til å vedlikeholde og opprettholde regularitet i banenettet. Nå er kuttene et faktum. CargoNet legger ned godsruten mellom Oslo og Malmö og varsler kutt i godstrafikken mellom Oslo og Trondheim. Vi kommer til å se en betydelig økning av vogntog med utenlandske skilt og nedslitte sommerdekk på våre hovedveger.

"Kutt i jernbanevedlikehold"
Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) sier i samme avis at hun ikke legger seg borti Jernbaneverkets prioriteringer for neste år. JBV har igangsatt opprustning av flere korte strekninger og prioriterer å holde rasjonell fremdrift på disse investeringene, og må dermed kutte i ordinært vedlikehold og drift. Vi vet hva det betyr; – mer buss-for-tog-trafikk på de samme vegene!

Høgfartstog

Foto: DB

Norge er snart det eneste landet i Europa som ikke har moderne høyhastighetsbaner. Vår jernbane er bygget for damplokomotiver. Vi er også ett av få land som har råd til å investere i moderne infrastruktur. Det er trist om dagens politikere ikke evner å se lenger frem i tid enn sin egen Stortingskarriere. Vi har pengene, vi vet at olje som drivstoff ikke blir billigere, vi vet at CO2-avgifter vil fordyre bil- og flytrafikk ytterligere og vi vet at tid og punktlighet blir en enda mer kritisk faktor i fremtiden.

Følgende gullkorn falt på en jernbanekonferanse sist sommer:
"Det er ingen som har det mer travelt enn en død laks!"
Hvordan kan da dagens politikere ikke ta tak i disse utfordringene? Næringsforeningene i blant annet Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Ålesund møttes på denne jernbanekonferansen og krevde i en felles høringsuttalelse at Stortinget må følge opp mulighetene som er fremkommet gjennom Høyhastighetsutredningen. Næringslivet i våre største byer slo fast at:

"Det haster å komme i gang med moderniseringen av det norske jernbanenettet. Effektiv fremkommelighet er og blir en hovedutfordring for næringslivet og derfor det øvrige samfunnslivet i Norge. Godstrafikken må med i høyhastighetsnettet."

Bryr ikke Høyre seg om hva næringslivet mener lenger? Hva med Arbeiderpartiets velgere? Er det ikke viktig for dem at vi har et næringsliv også andre steder enn i Oslo? Hva med miljøutfordringene? Hva med alle trafikkofre?

Venstre vil ha en annen samferdselspolitikk, – en politikk som møter næringslivets og fremtidige generasjoners behov. Vi skal gjøre vårt for at den sittende regjering får avløsning, men minst like viktig er det at velgerne gir Venstre en sterkere røst ved neste Stortingsvalg. Noen saker er viktigere enn andre.

Roger Granum
Næringspolitisk utvalg i Oppland Venstre