Vindkraft til kommunene

-En samlet plan for vindkraftutbygging i Hedmark bør utredes, sier Erik Ringnes, Venstre i Hedmark

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Erik Ringnes

Foto: Privat

Fylkestinget vedtok allerede i mars at Hedmark ikke trenger en samlet plan for utbygging av vindkraft. For tida er det sju områder i fylket der planer for vindkraftutbygging er til behandling i NVE. Fem av disse anleggene ligger i Glåmdalsdistriktet, to i Nord-Odal, ett i Våler og ett i Kongsvinger og ett på grensen mellom Kongsvinger og Eidskog.
Venstres Erik Ringnes foreslo i Fylkestinget 5.mars at det bør utarbeides en samlet plan. Forslaget ble nedstemt med 22 mot 11 stemmer.
– Jeg ble virkelig sjokkert. Det er ufattelig at flertallet med “kraftsosialistene” Arbeiderpartiet og Senterpartiet ikke ville gå inn for dette, sier Ringnes til Glåmdalen.
– Hedmark har områder som egner seg for vindkraft og områder som definitivt ikke bør brukes til vindkraftutbygging. Det er klart at vi burde hatt en samlet styring på utbyggingen, når vi ser hvor mange som gjerne vil bygge ut. Jeg skulle likt å vite om flertallet fortsatt har samme mening som i mars, avslutter Erik Ringnes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**