Fylkeskommunen kutter i busstilbudet til Byrkjedal

Opptil 21 bussruter kan bli rammet av kutt til neste år. For Gjesdals del innebærer det et redusert tilbud for rute 48 mellom Ålgård og Byrkjedal. I fylkesutvalget tirsdag la partiene fram sine prioriteringer for fylkesbudsjettet 2013. Flere av partiene går inn for prisøkning og rutekutt. Kun Venstre har realistiske planer i sitt alternative budsjett for å fjerne kuttene for å unngå dyrere og dårligere busstilbud.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Kolumbus, stavanger, soft-busser

Foto: Kolumbus

Leder i Rogaland Venstre, Kjartan Alexander Lunde

Foto: Mari Halvorsen

Les også: Venstre med grønt og kollektivvennlig budsjettforslag

— I flere år har vi sett en nedprioritering av kollektivtilbudet i vårt fylke. Det er trist at denne trenden fortsetter. Vi trenger en større satsing på kollektivtransporten, ikke mindre, sier leder i Rogaland Venstre, Kjartan Alexander Lunde til Gjesdalbuen.

Les også: — Hårreisende kollektivkutt

Prisen for enkeltbillett settes fra nyttår opp til 30 kroner, noe Venstre-lederen ikke applauderer.

— Det sier seg selv at dette ikke direkte inviterer flere til å ta bussen. Vi trenger et tilbud som er attraktivt for folk slik at flere velger å ta bussen. For å få til det trenger vi lave priser og hyppige avganger, sier Lunde.

Les artikkelen i Gjesdalbuen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**