Stiller miljøkrav til drosjene

Byrådet stiller flere og strengere krav til drosjenæringen i forslag til ny drosjeforskrift. En viktig endring er forslaget om å stille miljøkrav til drosjenæringen ved å gradvis innføre krav om bruk av nullutslippsbiler. Tiltakene for øvrig er ment å bedre kvaliteten og styrke konkurransen i næringen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

 Hydrogenbiler er ett alternativ for en utslippsfri drosjenæring. Byrådet skal nå starte en prosess sammen med næringen for å finne gode løsninger. I utgangspunktet skal miljøkravene være teknologinøytrale. Bildet er fra HyNors fyllestasjon for hydrogen på Økern i Oslo.

Hydrogenbiler er ett alternativ for en utslippsfri drosjenæring. Byrådet skal nå starte en prosess sammen med næringen for å finne gode løsninger. I utgangspunktet skal miljøkravene være teknologinøytrale. Bildet er fra HyNors fyllestasjon for hydrogen på Økern i Oslo.
Foto: HyNor

En utslippsfri drosjenæring vil bidra til å nå målet om å redusere klimagassutslipp fra transport. Veitransport er årsak til nær halvparten av klimagassutslippene i Oslo. I tillegg har Oslo problemer med for dårlig luftkvalitet, som særlig skyldes utslipp fra dieselbiler.

– Drosjenæringen er et supplement til kollektivtrafikken i Oslo, og er dermed viktig for miljøet i byen. Vi vil stille de samme miljøkravene til drosjer som til den øvrige kollektivtrafikken, sier Ola Elvestuen (V), byråd for miljø og samferdsel.

Miljøkravene skal fases inn gradvis, og drosjenæringen inviteres til dialog om hvordan dette kan gjennomføres. Målet er at næringen skal være utslippsfri i 2020.

Kvalitet, konkurranse og miljø
Forslaget til ny drosjeforskrift inneholder regler for best mulig organisering av drosjenæringen. Kvaliteten på tjenesten, konkurranse, trygghet for publikum og miljøkrav har fått særlig fokus.

Ola Elvestuen

Foto: Caroline Roka

– Vi ønsker å skjerpe kravene til identifikasjon ved at alle sjåførene har et godt synlig ID-kort. Dette skaper trygghet for passasjerene. I tillegg skjerper vi kravene til språkkunnskap og lokalkunnskap, sier Elvestuen.

Byrådet stiller også strengere krav til lett tilgjengelig prisinformasjon på drosjesentralenes nettsider, i bilene og på holdeplassene. Løyvehavers to års bindingstid til egen sentral oppheves for å styrke konkurransen mellom sentralene.

Forslaget til ny drosjeforskrift inneholder også en rekke bestemmelser som strammer inn kontrollen med bransjen. Blant annet pålegges drosjesentralene en strengere rapporteringsplikt til kommunen, og alle sentraler må fornye sin godkjenning hvert femte år.

Aftenposten: Kommunen tar styring i bransjen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**