Rød løper vellykket

Forsøket med bruk av rød asfalt i sykkelfeltene og sykling mot enveiskjøring er svært vellykket. Det slås fast i en rapport fra Transportøkonomisk Institutt (TØI). Antall syklister i gatene har økt og de føler seg langt tryggere i trafikken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**


Kirkegata og Skippergata fikk for en tid siden en helt ny utforming, som ikke har vært brukt i Oslo tidligere: Sykkelfelt i begge retninger med rød asfalt som tydelig skiller sykkelfeltet fra veibanen. Begge gatene er også enveiskjørt, og for første gang fikk syklistene lov til å sykle mot enveiskjøring.

TØI har gjennomført en evaluering av forsøksprosjektet på vegne av Oslo kommune. Rapporten som nå er overlevert til miljø- og samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) er entydig: Fosøket er svært vellykket.

Ola Elvestuen

Foto: Caroline Roka

– Dette tar vi med oss i det videre arbeidet for å gjøre Oslo til en bedre sykkelby, sier byråd for miljø og samferdsel, Ola Elvestuen.

Kraftig sykkel-økning
Antall syklister har økt med henholdsvis 30 og 40 prosent i de to gatene og syklistene sier de føler seg langt tryggere i dag enn for ett år siden. 50 prosent av de spurte mener forholdene i gatene er bra eller
svært bra.

TØI har gjennomført intervjuer med syklister, forgjengere og bilister både før og etter at tiltaket med toveis sykling ble iverksatt. Alle trafikantgrupper mener rødmerkede sykkelfelt gir bedre oversikt og færre konflikter.

Generelt er syklistene svært fornøyde med at det er tillatt å sykle mot kjøreretningen for den øvrige trafikken i gatene. De bruker sykkelfeltene, de sykler mindre på fortau og de føler seg tryggere med tiltaket. Fotgjengerne merker ikke så stor forskjell, mens bilistene mener forholdene blir dårligere fordi parkeringsplassene forsvinner på grunn av sykkelfeltene.

Vil rulle ut mer
Oppmuntret av rapporten, går sykkelbyråd Ola Elvestuen langt i å love flere røde løpere og toveis sykling i enveiskjørte gater.

– Dette er så vellykket at vi skal ha mer av begge deler, selv om den røde asfalten koster noe mer. Vi ønsker å øke opplevelse av at det er trygt å sykle, og flere syklister øker i seg selv også sikkerheten, sier han.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**