Nyvalg til hovedutvalgene: Teslo skvises?

I sammenheng med at Hovedutvalg for kultur og frivillighet nedlegges ble det igår klart at det blir nyvalg på medlemmer, ledere og nestledere i de to gjenværende hovedutvalgene. Dette kan bety at varaordfører Terje Teslo (SP) blir skviset.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Da Amund Venger (SP) søkte og fikk fritak fra vervet som leder i Hovedutvalg for kultur og frivillighet, foreslo Venstre at hele hovedutvalget blir nedlagt. Dette kommer kommunestyret til å vedta på sitt budsjettmøte 11.desember. Venstre, Ap, FrP og Høyre kommer til å stemme for forslaget. Sannsynligvis også SV, siden forslaget er en del av budsjettet Ap og FrP er blitt enige om – og som SV stemte for i formannskapet.

Kommunestyret kommer til å velge medlemmer til de to gjenværende hovedutvalgene på nytt; Hovedutvalg for oppvekst og levekår og Hovedutvalg for næring, plan og miljø. Ap har idag ledervervene i begge hovedutvalgene. Varaordfører Terje Teslo (SP) er nestleder i Hovedutvalg for næring, plan og miljø.

Ap kan komme til å gjøre rokeringer på sine medlemmer i utvalgene. Kanskje vil den nye konstellasjonen Ap/FrP benytte anledningen til å fjerne Terje Teslo som nestleder i Hovedutvalg for næring, plan og miljø. I budsjettforliket mellom de to partiene ligger det allerede inne et forslag om å redusere varaordførerens stilling fra 40% til 20%. Teslo kan ikke fjernes som varaordfører. Han er valgt for hele fireårsperioden, frem til 2015. Men stillingen hans blir altså redusert, og han kan miste nestledervervet han idag har i det ene hovedutvalget.

Vil Ap belønne sin nye samarbeidspartner med nestlederverv? Neppe. Det satt langt inne for Ap å godta at Hovedutvalget for Kultur og frivillighet blir nedlagt. Når FrP fikk viljen sin her, er det tvilsomt om Ap vil gi FrP enda mer, i form av et nestlederverv.

Samarbeidet mellom Ap og FrP om budsjettet er helt nytt. Etter valget ifjor ble den rødgrønne koalisjonen i Eidsvoll, mellom Ap, SV og SP videreført. Men det varte altså bare et år. Da forsøket på å etablere et borgerlig flertall etter valget i 2007 skar seg, ville FrP at kommunens største parti skulle ha ordførervervet, og det nest største (FrP selv) ha varaordfører vervet. De andre partiene avviste et slikt “prinsipp”, og SP fikk ordfører og Ap varaordføer. I 2011 byttet de to partiene posisjon. Nå er samarbeidet brutt, men hvor lenge vil samarbeidet mellom Ap og FrP holde?

I Vestby kommune sør i Akershus holdt et tilsvarende samarbeid lenge.

Så lenge samarbeidet mellom Venstre, KrF og EDB holder, vil plassene de tre har i hovedutvalgene ikke bli berørt av nyvalget, medmindre noen av partiene ønsker å skifte ut sine medlemmer i utvalgene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**