Innstilling om fremtidig skolestruktur skal være ferdig i første kvartal 2013

I Hovedutvalg for oppvekst og levekår fikk Venstres Kjersti Almåsvold flertall for et vedtak om at en innstilling om fremtidig skolestruktur i Eidsvoll skal leveres av hovedutvalget selv, og være ferdig i løpet av 1.kvartal. Igår opprettholdt formannskapet vedtaket fra hovedutvalget. Enstemmig. Nok et gjennomslag for Venstre!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Hovedutvalg for oppvekst og levekår vedtok dette forslaget fra Venstres Kjersti Almåsvold:

“Skolestrukturarbeidet er ikke sluttført. Hovedutvalget vil innen av utgangen av første kvartal 2013 utarbeide en utbygging-/rehabiliteringsplan med et tiårsperspektiv. Herunder finansieringsplan. Planen vil beskrive hvor vi skal ha skoler i Eidsvoll og når de skal bygges. I tillegg skal planen beskrive vedilkeholdstiltak som skal iverksettes, når. Samtidig skal det beskrives et ambisjonsnivå og overordnede mål for skolene i Eidsvoll som alltid skal legges til grunn ved utbygging og rehabilitering.”

Igår gjentok formannskapet enstemmig dette vedtaket fra hovedutvalget. Dèt betyr at både hovedutvalget og formannskapet har lagt et betydelig press på hovedutvalget og Eidsvolls politikere på å få ferdig en innstilling om den fremtidige skolestrukturen i Eidsvoll.

Venstre har i sitt alternative budsjettforslag skrevet at det kan bli aktuelt med en konsekvensjustering av investeringsbudsjettet, når innstillingen fra hovedutvalget om skolestruktur foreligger ved utløpet av 1.kvartal 2013.

Venstre fikk ikke plass i Skolestrukturutvalget, men i og med at Kjersti Almåsvold er medlem av Hovedutvalget vil Venstre nå få et ord med i laget når innstillingen om fremtidig skolestruktur skal lages. Almåsvold opplyser at hun vil ta med seg forslagene fra Venstres alternative budsjett inn i arbeidet med innstilling til ny skolestruktur; flytte ungdomstrinnet fra Feiring til Langset, utrede og bygge ny barneskole til erstatning for Vilberg, og en forsering av investeringene både til vedlikehold og utvidelse av eksisterende skolebygg, og til bygging av nye skoler.

Kjersti Almåsvold påpeker at det borgerlige flertallet i fylkestinget i Akershus har vedtatt en storstilet satsning på gang- og sykkelveier i fylket. Når alle partier er enige om å opprettholde Finstad skole bør Eidsvoll sørge for å få gang- og sykkelvei fra Finstad skole til Bårlidalsbroa med på fylkeskommunens prioriteringsliste.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**