Profilering av ledige kommunale nærings- og boligtomter må bli bedre

Skal vi få til vekst i innbyggertallet må dette gjenspeiles i alle ledd – hos oss som lokalpolitikere og i administrasjon sier Stian Lund, som flere ganger har stilt spørsmål med markedsføring av ledige kommunale nærings- og boligareal. I oktober fikk Stian flertall for sitt forslag om å avsette 100 000 kroner til markedsføring av nettopp nærings- og boligareal i Risør selv om APs politikere stemte imot!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Med 18 mot 11 stemmer (AP) vedtok Risør Bystyre i oktober Stian Lunds forslag om å bevilge 100 000 kroner til økt profilering av nærings og boligtomter

Foto: Runar Nes

I dag har vi ledige kommunale tomter i boligfeltene Spirekleiv (Sandnes), Kviåsen (Akland) og Kalstadheia (Søndeled). Prisene varierer fra ca 50 – 350.000 kroner pr tomt og har dermed en god boligsosial profil som burde passe alle, også unge førstegangs byggere.

I tillegg er det ledige tomter/leiligheter på Oterlia II, Holmen, Lindalsplatået, Nipe gård, Linken Allé og Flisvika hvor private utbyggere markedsfører sine tomter og areal på en fin måte.

La eiendomsmeglere overta salget
Jeg synes Risør kommune skal la våre lokale eiendomsmeglere ta hand om salg av kommunale nærings- og boligområder. De har dette som eneste jobb og kjenner regler og marked veldig godt og bruker moderne medier for å nå publikum og potensielle kjøpere sier Stian Lund (V).

Samtidig er det viktig at salg av kommunale nærings- og boligareal har høy fokus hos samtlige kommunalt ansatte. Kanskje vi en periode fremover skal endre profilfokus og la salg av ledige tomter og økt bosetting få en mer fremtredende plass på kommunens hjemmeside – Facebook – brevark – konvolutter – annonser – osv.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**