Grønt og kollektivvennlig budsjettforslag

Venstres gruppeleder, Gro Skartveit, la i Fylkesutvalget i dag fram Venstre sitt alternative budsjett for fylkeskommunen for neste år. Venstre ønsker å bruke penger på å gjøre Rogaland mer klima- og kollektivvennlig.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Grønn buss

Foto: Stein Inge Dahn

Gro Skartveit, Finnøy, Rogaland

Foto: Tone Staven

Se Rogaland Venstres alternative budsjett

Fylkesrådmannen har i sitt forslag foreslått å kutte mye til kollektivtransporten. En god del av kuttet skyldes at Rogaland har mistet sine belønningsmidler for neste år. Kun Venstre har realistiske planer i sitt alternative budsjett for å fjerne kuttene for å unngå dyrere og dårligere busstilbud i Rogaland.

— Vårt budsjett viser at det er fullt mulig å satse på kollektivtransporten. Det er dumt at flertallspartiene ikke har funnet rom for det i sitt budsjett, sa Venstres gruppeleder Gro Skartveit i Fylkesutvalget under framleggelsen.

Les også: — Hårreisende kollektivkutt

— Det er viktig at vi snarlig får på plass restriktive tiltak for redusert biltrafikk på Nord-Jæren og i andre pressområder i vårt fylke, slik at vi kan få på plass en langsiktig avtale om belønningsmidler med staten. Vi må få til en større satsning på kollektivtransport i vårt fylke, sier Skartveit.

Venstre legger også inn penger til rekruttering av realfaglærere og til folkehelse. Skartveit er også glad for at Venstre har funnet rom for å satse ennå mer på Frivillighetsmillionen i sitt budsjett.

Venstre ønsker å bruke mer penger på sykkelveier, energiøkonomisering av fylkeskommunen sine bygg og på web-casting i sine forslag til omprioriteringer på investeringer.

Les også: Vil ha mer åpenhet i fylkespolitikken

Venstre er i opposisjon i Fylkestinget. Venstre sitt alternative budsjett kommer dermed til å bli nedstemt av flertallspartiene Frp, H, Krf og PP under Fylkestinget 11. desember.

Se Rogaland Venstres alternative budsjett
(merk at forslaget kun er endringer til Fylkesrådmannen sitt opprinnelige forslag)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**