Budsjett 2013: Venstre satser på skolen

Venstre legger nå frem sitt forslag til budsjett og handlingsprogram for Kristiansand de neste fire årene. – Vi prioriterer oppvekstsektoren, både skole og barnehage, sier gruppeleder Dag Vige, som presenterer budsjettforslaget i formannskapet onsdag. Her kan du lese hele forslaget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Les hele Venstres forslag til budsjett 2013 og handlingsprogram 2013-2016.

Dag Vige 2011

Onsdag legger partiene frem sine budsjettforslag i formannskapet. Venstres gruppeleder Dag Vige legger frem et forslag med en tydelig profil:

– Kommunens økonomi er trang, og for å opprettholde et godt tjenestetilbud, må vi som politikere strengt prioritere de midlene vi har til rådighet. For Venstre er barns oppvekstvilkår det viktigste, og vi har derfor valgt å prioritere skolene, barnehagene, og også biblioteket.

• Det viktigste for Venstre har vært å styrke rammen til oppvekstsektoren, som over flere år har levd med store kuttkrav, både i skole og barnehage. Dette gjøres gjennom en reduksjon i innsparingskravene. For barnehagedelen gjør det at man kan unngå en nedleggelse av Hamretun barnehage og Sentrum lekesenter, og vurdere disse i forbindelse med den kommende strukturgjennomgangen.

• Som synliggjort i både drifts- og investeringsbudsjettet, ønsker Venstre ikke å legge ned Justvik skole, og ikke å bygge nytt barnetrinn ved Havlimyra, men har valgt løsningen som innebærer en restaurering av Justvik og en utvidelse av Fagerholt skole.

• Venstre satser på kunnskap gjennom biblioteket. I driftsbudsjettet har partiet valgt å reversere kuttene som ville resultert i kortere åpningstider, mens investeringsbudsjettet prioriterer en modernisering av bygningsmassen.

I tillegg til å bedre rammevilkårene til oppvekstsektoren, er det viktig for Venstre å ha fokus på de som trenger det mest. Budsjettet har derfor en sosial profil.

– Prioriterer man alle, prioriterer man ingen. For oss er det viktig at det er de som trenger det mest som får mer, sier Dag Vige om budsjettforslaget.

• Den sosiale profilen vises gjennom to prioriteringer på driftsbudsjettet. I oppvekstsektoren har partiet valgt å inntektsdifferensiere SFO-satsene, slik at de familiene som tjener minst, også betaler minst. Dernest har de lagt inn en økning i sosialhjelpssatsene til barnefamilier som over tid har dette som inntektskilde.

Les hele Venstres forslag til budsjett 2013 og handlingsprogram 2013-2016.

For kommentarer, kontakt Venstres gruppeleder Dag Vige: 915 84 484

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**