Hvilken jernbaneløsning går vi for i Troms?

Gruppeleder Roar Sollied reiser i en interpellasjon spørsmålet om Finnland skal styre jernbaneløsningen for Troms, og om Troms fylkeskommunen har forlatt sitt standpunkt om å prioritere Tromsbanen. -Han frykter det ene alternativet vil utelukke det andre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Interpellasjon til fylkesrådet under desembersamlingen 2010

REGIONAL STRATEGI FOR JERNBANE I TROMS?

Jernbane, tog, skinner

Foto: Microsoft

I 2010 trakk Fylkeskommunen tilbake penger som skulle brukes i et prosjekt som skulle arbeide for Tromsbanen. Begrunnelsen for bortfallet av prosjektpenger var at Tromsbanen ikke var lagt inn i NTP for de neste ti årene. Det siste burde jo nettopp være grunn nok til å fortsette arbeidet for en realisering. Eller er vi fra regionalt hold i ferd med å forlate dette alternativet, som vil utgjøre en del av Nord-Norgebanen?

Jernbaneverket har senere i en beregning for NTP 2014-2023 (Jernbanens rolle i nord, 2011) sett på mulighetene i den nordlige landsdelen. De var i sin anbefaling ikke videre positiv til realisering av verken Tromsbanen (fra Tornehavn eller Narvik) gjennom indre Troms, eller for Ishavsbanen vest til Skibotn og eventuelt Tromsø, i overskuelig framtid.

Men nå jobber en finsk arbeidsgruppe med å se på muligheter for å nå isfrie havner med tog fra det nordlige Finnland, primært med tanke på transport av mineraler. I høst var representanter fra samferdselsmyndighetene samlet i Rovaniemi, og ifølge finsk media er den hundre år gamle malmbanen mellom Kiruna og Narvik det beste alternativet. Både Sverige og Norge holder på å oppgradere denne strekningen, noe som også styrker Finnlands ønske om å hekte seg på denne ruten. Finnenes andre alternativ er den østlige Ishavsbanen fra Rovaniemi til Kirkenes, og det tredje er en bane inn til Skibotn i Troms.

Troms må være på banen
Det ene alternativet vil mest sannsynlig utelukke realisering av det andre når det gjelder jernbane i Troms. Spørsmålet er da, skal vi avvente hva Finnland til slutt velger, eller skal vi på regionalt nivå ha en klar politikk på hva vi i utgangspunktet ønsker for vårt område? Samtidig er det viktig å vurdere hvordan et valgt alternativ vil innvirke på annen samferdselsstruktur i fylket, i landsdelen og på nordkalotten.

De nordiske samferdselsministrene skal møtes i Narvik i april neste år, og et statsministermøte vil bli holdt i Kirkenes i mai. Der kan det bli lagt sterke føringer for et banevalg i nord, og da bør vel vi være på banen med vårt primære standpunkt?

Roar Sollied

Foto: Tfk