Det var Venstres samferdselsminister Torild Skogsholm som i sin tid gav Bergen ansvaret for kollektivtrafikken i egen by. Vi er det eneste partiet som hele veien har vært konsekvent i denne saken: Venstre i bystyret i Bergen, på fylkestinget i Hordaland – og ikke minst på Stortinget og da vi satt i regjering – har vært samstemte om at de store byene må kunne velge å ta ansvar for sin egen kollektivtrafikk.
Bærekraftig byutvikling
Bergen står overfor enorme utfordringer knyttet til befolkningsvekst og arealbruk. Vi trenger tusenvis av nye boliger de nærmeste årene, og skal vi sikre en bærekraftig utvikling, må vi bygge slik at folks transportbehov reduseres. Det kan ikke være slik at alle må ta bilen for å komme til jobb, skole, barnehage og butikken. Da vil biltrafikken øke, køproblemene øke, klimagassutslippene øke og byluften bli dårligere. Det er ingen tjent med. Derfor må vi bygge tettere og vi må bygge langs kollektivakser.
Problemet vi som byutviklingspolitikere i Bergen står overfor er at vi kan bestemme hvor det skal bygges, men vi kan ikke bestemme hvor bussene skal gå. Det gjør det vanskelig å sikre en klimavennlig byutvikling i byen vår. Vi trenger å se dette i sammenheng slik at vi kan sørge for at bussene går ofte dit vi bygger mange boliger og store arbeidsplasser.
Dyktige fylkespolitikere
Heldigvis har vi i dag fylkespolitikere med Venstre i spissen som har gjort kollektivtrafikk til fylkeskommunens prioritet nummer 1. Det er det ikke sikkert det blir dersom Bergen overtar ansvaret. Likevel er det avgjørende for storbyenes vekst at kollektivtilbud og utbygging kan ses i en sammenheng. Kun slik kan vi sikre en bærekraftig utvikling. For at vi med hell skal klare det, må byene selvsagt styres av politikere som er villige til å prioritere kollektiv høyest. Det er det opp til velgerne å bestemme.
Julie Andersland
Venstre
Innlegget sto på trykk i Bergensavisen mandag 26. november.