Budsjettet: Venstre prioriterer investeringer i skolesektoren!

Imorgen, tirsdag 27.11 behandler formannskapet rådmannens forslag til budsjett 2013 og økonomiplan 2013 – 2016. Venstre vil presentere sine forslag til endringer før formannskapets møte, og Knut Bakkehaug varsler at Venstre vil prioritere investeringer i skolesektoren.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Eidsvoll Venstres kommunestyrerepresentant Knut Bakkehaug opplyser at Venstres forslag til endringer til rådmannens budsjettforslag for 2013 og økonomiplan 2013 – 2016 ble ferdigstilt søndag kveld. Forslaget vil bli lagt frem før formannskapets møte, sier han.

Hva kommer Venstre til å prioritere?

– Investeringer i skolesektoren. Disse haster mer enn forslagene til investeringer i helsesektoren.

Hva kommer Venstre til å foreslå?

– Dette er todelt, sier Bakkehaug. På den ene siden er vi ikke beredt til å stemme for forslag til investeringer som ikke er absolutt nødvendige på grunn av HMS-tiltak, før kommunestyret har behandlet og vedtatt fremtidig skolestruktur for Eidsvoll kommune.

Hvorfor ikke?

– Fordi Skolestrukturutvalgets rapport ikke er egnet til å foreta beslutninger om store endringer/investeringer i den fremtidige skolestrukturen i Eidsvoll. Utvalgets sluttanbefaling inneholder en liste over tiltak – men uten klare prioriteringer.

Debatt og vedtak om skolestrukturen må skje i åpenhet
Venstre har allerede bedt om mer informasjon om hva som ligger i ulike deler av Skolestrukturutvalgets rapport og anbefaling, og forutsetter at rapporten skal sendes ut på høring, og at både formannskapet og kommunestyret skal ta en avgjørelse om fremtidig skolestruktur. Denne debatten bør skje i full åpenhet, og kommunens innbyggere bør ha mulighet til både innsyn i og påvirkning på hvordan den fremtidige skolestrukturen i kommunen skal være. Avgjørelsene bør tas basert på sammenlignbare og etterprøvbare faktaopplysninger, og politiske mål for skolesektoren.

– Vi har noen forslag nå, men vil avvente de store investeringene til kommunestyret har behandlet og gjort vedtak om ny skolestruktur for Eidsvoll, sier Bakkehaug.

Hvilke forslag har Venstre?

Forskyver helseinvesteringer til fordel for skole
– Eidsvoll Venstre ønsker å forskyve hoveddelen av de planlagte investeringene på Vilberg helsetun til 90 millioner kroner to år ut tid. Behovet for midlertidige strakstiltak i skolesektoren er mer prekære enn behovet for investeringer i helsesektoren.

Venstre tar 5 millioner kroner fra investeringer på helsesektoren i 2013, og bruker på tiltak innen skolesektoren, opplyser Bakkehaug, og konkretiserer hvilke investeringer Venstre vil bruke penger på: 2 millioner skal brukes til investeringer på Råholt ungdomsskole (pkt. 9 i rådmannens liste over foreslåtte investeringer), 1 million avsettes til kjøp av PC’er (pkt 14. i rådmannens liste), 1 million skal brukes til ombygging på Ås, og 1 million avsettes til utredning om ny barneskole til erstatning for Vilberg.

Verbalforslag som peker fremover
I Venstres endringsforslag ligger en del verbalforslag som ikke er tallfestet, men som har konsekvenser for prioriteringene rådmannen har foreslått i økonomiplanperioden.

– Vi har tidligere opplyst at vi vil opprettholde Finstad skole og Feiring skole, sier Bakkehaug. Men vi foreslår en utredning om ungdomstrinnet på Feiring bør flyttes til Langset. Videre vil vi som jeg sa foreslå en ny skole til erstatning for Vilberg barneskole. Siden vi vil opprettholde Finstad ber vi rådmannen ta kontakt med Akershus fylkeskommune for å utrede bygging av gang- og sykkelvei langs Finstadveien mellom Finstad skole og Bårlidalsbrua, sier Bakkehaug.

Knut Bakkehaug regner med at Venstres prioriteringer av investeringer på skole vil vekke debatt, men mener det er helt nødvendig med både strakstiltak på eksisterende skolebygg, ingangsetting av nyinvesteringer, og utredning av nye løsninger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**