– Høyre setter Intercity og dobbeltspor til Lillehammer i fare

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Stortingskandidat for Oppland Venstre, Ketil Kjenseth, reagerer på Erna Solbergs [eksternlink#http://www.p4.no/story.aspx?id=493782 ]]uttalelser til P4 nylig og mener hun og Høyre setter jernbanesatsinga og Intercity-triangelet på Østlandet på vent til fordel for vei.
– Høyres nedprioritering av Intercity og dobbeltspor viser hvor viktig det er med et sterkt Venstre for å sikre fullt trøkk på jernbanesatsingen, sier Kjenseth.

– Å få på plass Intercity-strekningen Oslo—Lillehammer er det viktigste samferdselsprosjektet i Oppland de neste 10 årene. Når Høyre sår tvil om dette så viser det hvor viktig Venstre er, sier Kjenseth.

Se mer http://www.nettavisen.no/nyheter/article3516403.ece

– Utbygging av InterCity-strekningene vil lette presset på Oslo og vil med korte reisetider og hyppige avganger gjøre store deler av Østlandet til et sammenhengende bo- og arbeidsmarked. For Venstre handler dette om å prioritere også distriktene og det gjør vi til forskjell fra Høyre, sier Ketil Kjenseth og viser til Venstre sitt alternative forslag til statsbudsjett for 2013 hvor partiet foreslår et eget Intercity AS.

Intercity AS
Venstres forslag handler om en bedre finansieringsløsning med bruk av statsgaranterte obligasjoner og at det settes ned egen prosjektorganisasjon for gjennomføring av intercityprosjektet på Østlandet, som inkluderer strekningene Oslo—Halden, Oslo—Skien og Oslo—Lillehammer, samt en ny forbindelse til Hønefoss og oppgradering av jernbanen mot Stockholm og sørge for at intercityprosjektet gjennomføres på basis av en statlig reguleringsplan.

– Flere partier har tatt til orde for at man må ta i bruk nye måter å organisere og finansiere jernbaneinvesteringer på. Venstres forslag om å sørge for at intercityprosjektet får anledning til å legge ut statsgaranterte obligasjoner i markedet og at det etableres en prosjektorganisasjon slik at intercity-strekningene kan realiseres hurtigst mulig bør være mer aktuell enn noensinne, sier Kjenseth.

Se mer om IntetrCity AS

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**