Fare for dobbeltsporet

Stortingskandidat for Hedmark Venstre, Erik Ringnes, reagerer svært sterkt på Erna Solbergs uttalelser til P4 og mener Erna Solberg og Høyre setter jernbanesatsinga og Intercity-triangelet på Østlandet i fare. Høyres nedprioritering av Intercity og dobbeltspor viser hvor viktig det er at Venstre kommer i regjering for å sikre fullt trøkk på jernbanesatsingen, mener Erik Ringnes

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Høyre om dobbeltspor

Foto: HA

– Å få på plass Intercity-strekningene Oslo—Halden, Oslo—Skien og Oslo—Lillehammer er det desidert viktigste samferdselsprosjektet de neste 10 årene. Nå sår Høyre tvil om dette. Derfor er det så viktig for Venstre å komme i regjering for å sikre full utbygging av Intercity og dobbeltspor innen 2025, sier Erik Ringnes.
Med økende befolkningsvekst kommer også økt transportbehov. Biltrafikk i byområdene fører til store kø -, helse- og miljøproblemer som vil vokse dersom det ikke settes i verk tiltak for å dempe veksten i bilbruk og økt andel kollektivtransport, understreker Ringnes.
Utbygging av InterCity-strekningene vil lette presset på Oslo og vil med korte reisetider og hyppige avganger gjøre store deler av Østlandet til et sammenhengende bo- og arbeidsmarked. For Venstre handler dette om å prioritere og det gjør vi til forskjell fra Høyre, sier Ringnes.

Erik Ringnes

Foto: Privat

Finansiering og gjennomføring – Jernbaneverket la i februar i år frem en konsekvensutredning om Intercity-triangelet på Østlandet. Konsekvensutredningen er helt i tråd med det Venstre har foreslått på Stortinget, men ble stemt ned av de øvrige partiene.
Venstres forslag handler om en bedre finansieringsløsning med bruk av statsgaranterte obligasjoner og at det settes ned egen prosjektorganisasjon for gjennomføring av intercityprosjektet på Østlandet, som inkluderer strekningene Oslo—Halden, Oslo—Skien og Oslo—Lillehammer, samt en ny forbindelse til Hønefoss og oppgradering av jernbanen mot Stockholm og sørge for at intercityprosjektet gjennomføres på basis av en statlig reguleringsplan.

TOG­TRIKK: Her er en tog­trikk på sta­sjo­nen i Ba­den-Ba­den. Den går på jern­ba­ne­spor mel­lom Ka

Foto: Bjørn Frode Løvlund

– Flere partier har tatt til orde for at man må ta i bruk nye måter å organisere og finansiere jernbaneinvesteringer på. Venstres forslag om å sørge at intercityprosjektet får anledning til å legge ut statsgaranterte obligasjoner i markedet og at det etableres en prosjektorganisasjon slik at intercity-strekningene kan realiseres hurtigst mulig bør være mer aktuell enn noensinne, sier Erik Ringnes.
— InterCity er den desidert foretrukne samferdselsløsningen i det sentrale østlandsområdet, og må prioriteres først. Da har vi behov for et sterkt Venstre, sier Erik Ringnes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**