Venstre vil ha fagfolk inn i skolen

Venstre ønsker tettere samarbeid mellom arbeidslivet og skolen. I fylkestinget 19. november fremmet Venstre på vegne av de borgerlige partiene et forslag hvor vi ba om at en Lektor-2-ordning for yrkesfag innførers fra skoleåret 2013/2014. – En lektor2-ordning hvor man får kompetanse fra næringslivet inn i skolen har vist seg svært vellykket for realfagene. Vi vil ha en tilsvernde ordning for yrkesfag, sier Solveig Schytz, gruppeleder for Akershus Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

 Venstre vil ha kompetanse fra næringslivet inn i skolen. På bildet: Solveig Schytz, gruppeleder for Venstre.

Venstre vil ha kompetanse fra næringslivet inn i skolen. På bildet: Solveig Schytz, gruppeleder for Venstre.
Foto: Gisle Bjørneby 2011

Lektor 2-ordningen er et prosjekt med formål å fremme realfagene på ungdomstrinnet i grunnskolen og i videregående skole. Lektor 2-ordningen innebærer at fagpersoner fra arbeidslivet involveres direkte i undervisningen innen områder hvor skolen/faglæreren ser dette som en mulighet for å øke elevenes læringsutbytte og interesse for faget.

Fylkestinget har bedt om å få framlagt en sak om innføring av en lektor 2-ordning for yrkesfag i den videregående skolen. I fylkestinget mandag 19. november forelå saken, hvor rådmannens innstilling var å avvente saken til man har evaluert en hospiteringsordning for lærere i den videregående skolen.

Venstre mente at rådmannens forslag ikke er ambesiøst nok, og ønsket derfor et alternativt forslag hvor vi ba om at en lektor 2-ordning for yrkesfag og en ordning med hospitering for yrkesfaglærere innføres fra skoleåret 2013/2014. Forslaget ble enstemmig vedtatt.

En lektor2-ordning hvor man får kompetanse fra næringslivet inn i skolen har vist seg svært vellykket for realfagene. Venstre er opptatt av at vil må få til en tilsvarende ordning for yrkesfagene. Det er viktig at yrkesfagene er godt oppdatert med tanke på den raske teknologiske utviklingen som skjer i mange bransjer, og at det er viktig at kompetansen kommer fra arbeidslivet og inn i skolene, og ikke bare i form av en hospiteringsordning hvor lærere hospiterer i bedrifter sier Schytz.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**