Møte i bystyret 21. november

I dagens møte i bystyret behandles i hovedsak byutviklingssaker, blant annet regulering av Tøyen kulturpark og Nedre foss miljøpark. Her vil vi oppdatere underveis hva som skjer i møtet. Du kan også følge med på Oslo kommunes nett-tv.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

15:00 Opprop. Venstre er representert med Odd Einar Dørum, Espen Ophaug, Terje Bjøro (møter for Toril Berge), Ingvill S. Elvestad (møter for Guro Fjellanger) og Naomi I. Røkkum (møter for Julianne Ferskaug).

15:05 Ordføreren opplyser om at det er blitt installert en lampe på talerstolen, som lyser rødt når taletiden nærmer seg slutten. Han oppfordrer representantene til å ta lampens signaler på alvor.

15:05 Bystyret åpner som vanlig med muntlig spørretime. Her kan representantene stille spørsmål om aktuelle temaer til byrådet. Libe Rieber-Mohn (A) stiller spørsmål om fremleggelse av sak om nytt Munch-museum. Kulturbyråd Hallstein Bjercke svarer at utredningene har vært en lang og omfattende prosjekt, og har inkludert til sammen seks ulike alternativer. Kvalitetssikringen av utredningene ble mottatt av byrådet for en uke siden. Det er derfor usikkert om saken kan legges frem for bystyret i desember, men det viktigste er at det blir en god sak, ikke om den kommer i desember eller januar, avsluttet Bjercke.

15:15 Neste spørsmål kommer fra Gulay Kütal og handler om bemanning i barnehager. Byråd Ødegård (H) svarer at Oslo har et godt barnehagetilbud, og at det er bra at foreldre engasjerer seg i kvaliteten i tilbudet. Det er viktig at kommunen organiserer tilbudet på en best mulig måte, og i Oslo har vi mange forskjellige modeller, med små og store barnehager, sier Ødegård. Han understreker også at Oslo vil bemanne barnehager etter samme krav som alle andre kommuner i landet. Byråden benytter også anledningen til å redegjøre kort for byrådets satsning på kvalitet i barnehagen, slik den er beskrevet i bystyremeldingen med samme navn.

15:25 Mazyar Keshwari stiller spørsmål til byråd Bård Folke Fredriksen (H) om raset i bygården i Uelandsgate i natt. Han lurer på om kommunen har en oversikt over hvilke bygårder som er i risikosonen for slike hendelser. Byråden svarer at man har en oversikt over hvor grunnforholdene tilsier at det kan være en risiko, og understreker at det ikke er grunn til å tro at det er overhengende fare for lignende hendelser. Han forteller også at det konkrete tilfellet Keshwari viser til, later til å være bygningsarbeider som var skyld i ulykken.

15:30 Neste spørsmål er fra Andreas Halse (A). Han spør om vorfor kommunen i 2005 ikke inngikk forhandlinger med Utdanningsforbundet om en ny bemanningsnorm som regulerer hvor mange assistenter pr. barn som må jobbe i barnehagene. Byrådsleder Stian Berge Røsland svarer at byrådet var av den oppfatning at bemanning i barnehager ikke er et egnet spørsmål for tariffavtaler, men hører hjemme i de årlige budsjettbehandlingene i bystyret og bydelene.

15:40 Reza Rezaee stiller spørsmål om muligheten for å fyre med ved i en del kommunale leiegårder. Byråd Hallstein Bjercke forteller at det kommunale boligforetaket Boligbygg Oslo KF prioriterer vedlikeholdsoppgaver som er relatert til helse, miljø og sikkerhet. Det er brannvesenet som har besluttet at pipenløpene i de aktuelle bygårdene, som er bygget av tre, ikke er gode nok til å ivareta brannsikkerheten. Bjercke har bedt Boligbygg om å lage en rehabiliteringsplan, og å installere alternative varmekilder i de leilighetene som er omfattet av problemet, slik at ingen skal ha det for kaldt i sitt hjem i løpet av vinteren. Han understreker også at det utføres løpende vedlikehold i kommunale boliger, og at standarden er betydelig hevet de senere årene.

15:50 Anne Karine Berger (A) stiller spørsmål til byråd Ola Elvestuen om effekten av byrådets midlertidige tiltak mot voldtekt. Elvestuen svarer at byrådet arbeider med sikkerhetstiltak langs flere spor, blant annet satser man på økt belysning, og kommunen innførte ordningen med Oslo-vakter i fjor sommer/høst. Alle tiltakene er videreført i 2012 og i byrådets budsjettforslag for 2013. Elvestuen forteller også at arbeidsgruppen som har sett nærmere på mer langsiktige tiltak, og saken vil bli avlevert til bystyret i løpet av kort tid. Julie Brodtkorp (H) stiller oppfølgningsspørsmål om Elvestuen er fornøyd med innsatsen regjeringen gjennom politiet gjør for å bekjempe voldtekt. Elvestuen svarer at han er fornøyd med samarbeidet kommunen har med polititet, men at han mener det er behov for mer synlig politi i Oslo. Han understreker også at nattbusstilbudet er betydelig styrket det siste året.

16:05 Marianne Borgen stiller spørsmål om den såkalte “julestøtten” til barnefamilier som mottar sosialhjelp. Det bydelene som fastsetter satsene for denne julehjelpen, og NAV behandler alle søknader om støtte individuelt, sier byråd Anniken Hauglie (H), som har bedt om å få utarbeidet en oversikt over hvor store forskjellene egentlig er, siden sosialombudet ikke hadde tilgang på denne dokumentasjonen. Byrådet oppfatning er at alle bør få oppleve “noe ekstra” til jul, og vil se nærmere på hvordan praksisen i bydelene er, avslutter Hauglie.

16:10 Nadeem Butt (A) stiller spørsmål om ansettelse av minoriteter i byrådsavdelingene, som Aften omtalte i forrige uke. Finansbyråd Kristin Vinje svarer at Oslo kommune er svært gode til å ansette folk med innvandrerbakgrunn, men at det nok er forskjeller fra virksomhet til virksomhet. Byrådsavdelingene har som regel stillinger med høye krav til kompetanse og utdannelse, og de er ofte vanskelig å få godkjent utdannelse fra utlandet. Byrådet regner med og arbeider for at denne situasjonen vil fortsette å bedre seg gjennom årene, og gleder oss over resultatene, avslutter Vinje.

16:15 Spørretimen er med det avsluttet, og bystyret går videre til å behandle ordinære saker. Orienteringssaken om Huken pukkverk blir utsatt. Gudrun Jære Hoel (V) utnevnes til vararepresentant i Rådet for funksjonshemmede. Oslo Venstre gratulerer!

16:20 Bystyret går videre til å behandle forslag fra SV om å gjøre Fridtjof Nansens plass bilfri. Samferdsels- og miljøkomiteen har i sin innstilling vedtatt å vente på saken om bruken av denne plassen, som er under arbeid i Bymiljøetaten.

16:30 Odd Einar Dørum tar ordet, og sier at for Venstre er gatebruksplanen førende for de prioriteringene som gjøres, og at det er gående, syklende og kollektivtrafikken som prioriteres. Det er imidlertid slik at handelsnæringen i Oslo er avhengig av en viss tilgjengelighet også for biler. Han stiller seg også undrende til at SV, som var svært delaktige i vedtaket om gatebruksplanen, nå har fremmet et forslag som i realiteten innebærer en omkamp om denne.

16:35 Saken blir vedtatt i tråd med komiteens innstilling. Bystyret går videre til å behandle forslag fra Ap om tilbud til skatere.

16:40 Odd Einar Dørum tar ordet, og sier at selv om han selv ikke er noen skater, er han svært entusiastisk for aktiviteten som drives av ungdom. Oslo er gode på å fange opp initiativer blant ungdom, men på skating har vi ligget litt etter. Det tar en samlet komité nå tak i, ved å be byrådet utarbeide en plan for etablering av nye skateanlegg i byen, sa Dørum, og avsluttet sitt innlegg med å si at han alltid har vært motstander av det man kan kalle en polstret oppvekst.

16:45 Byråd Ola Elvestuen tar også ordet, og sier at han er positiv til å utarbeide planen bystyret ber om. Han sier også at prosjekter som står klare til å begynne med, som skatehallen på Voldsløkka, ikke skal settes på vent i påvente av en helhetlig plan. Elvestuen redegjorde også for hovedtrekkene i hvordan byrådet ønsker å organisere idrettsinvesteringer i fremtiden, ved å samle bevilgede midler i en pott som kan brukes fortløpende til prosjekter som er ferdig planlagt. Dette grepet vil øke gjennomføringstakten og styrke idrettsatsningen i byen på sikt, avsluttet Elvestuen.

16:50 Det blir enstemmig vedtatt at byrådet skal utarbeide en plan for å etablere nye skateanlegg i Oslo.

16:55 Bystyret behandler samarbeidsavtaler mellom kommunen og helseforetak/sykehus i Oslo. Samarbeidsavtalene blir enstemmig vedtatt.

17:00 Bystyret behandler forslag fra SV om etablering av et kompetansesenter rettet mot barn som er utsatt for menneskehandel. Det blir enstemmig vedtatt at Oslo skal rette en henvendelse til staten om opprettelse av et slikt senter, hvor det også trekkes veksler på Oslos kompetanse på feltet.

17:10 Bystyret går videre til å behandle to saker om sykling til og fra skoler samlet. Odd Einar Dørum tar ordet, og sier at byråd Ødegård har presentert en serie tiltak for å øke bruken av sykkel i Oslo-skolen, og at saken først og fremst handler om fremkommelighet. Han sier videre at han har stor respekt for arbeidet som gjøres i FAU-ene i byen, og at det er de som står nærmest til å vurdere sykkelsituasjonen ved sin egen skole.

17:35 Forslaget faller med henvisning til at arbeidet som foreslås allerede gjøres. Med det tar bystyret middagspause, oppdateringene her fortsetter ca. 18:20.

18:20 Bystyret gjenopptar sine forhandlinger med å behandle innbyggerinitiativ om finansieringsordningen i Oslo-skolen.

18:30 Ingvill Stapenes Elvestad tar ordet, og redegjør for målsetningene for finansieringssystemet. Systemet med at pengene følger eleven bidrar til en rettferdig fordeling av de midlene bystyret vedtar å bruke på skolene, og sikrer at skolene har frihet og fleksibilitet til å prioritere i henhold til lokale målsetninger. Venstre ønsker å styrke det lokale selvstyret for skolene, men vi innser også at dersom man skal fordele mer penger til én skole, må det nødvendigvis bli mindre til en annen skole, sa Elvestad, og understreket at systemet i dag fungerer godt. Likevel er det slik at vi i Venstre alltid er åpne for å evaluere og justere de ordningene vi har vedtatt, og jeg oppfordrer byråden til å også se nærmere på tilskuddene som gis til skoler med elever med behov for spesialundervisning på bakgrunn av én av tre diagnoser, og vurdere om dette fungerer etter hensikten, avsluttet Elvestad.

18:45 Det blir vedtatt at byrådet skal komme tilbake til bystyret med en sak som utreder virkningene av finansieringsmodellen.

18:50 Bystyret behandler oppheving av vedtak om Ekeberg by- og idrettspark fra 2004. Det ble dengang vedtatt at det skulle fremmes områdereguleringsplan for området, noe som har ført til store praktiske problemer for gjennomføring av tiltak i området.

19:00 Bystyret vedtar enstemmig å oppheve vedtaket fra 2004. Bystyret behandler reguleringssak for Claus Borchs vei 19-23.

19:05 Dagens byutviklingssaker er i all hovedsak enstemmige, og går tildels uten debatt, tildels med prosedyredebatt.

19:05 Terje Bjøro tar ordet til reguleringgsak om Sørkedalsveien, Huseby. Bjøro fremmer forslag om at byrådet skal vurdere lysregulering av overgangen til Huskebyskogen, slik at man slipper å etablere en stor gangbro. Bjøros forslag blir enstemmig vedtatt.

19:15 Ordføreren gjennomfører en rask votering over enstemmige byutviklingssaker. For fullstendig oversikt, se kommunens nettsider.

19:20 Bystyret behandler forslag fra SV om gratis kartdata fra innbyggerne. Espen Ophaug tar ordet, og sier at han støtter initiativet fra SV, og at Venstre deler målsetningen om åpne data og gratis tilgjengelig informasjon. Saken har imidlertid en praktisk og økonomisk side det er viktig at vi diskuterer. Det er viktig å vurdere den totale mengden tilgjengelig informasjon, og se om økt tilgjengelighet vil ha negative implikasjoner for personvernet. Derfor ser jeg frem til å motta en god bystyresak om dette temaet, avsluttet Ophaug.

19:25 Naomi Røkkun tar også ordet, og sier det er et åpnebart mål at offentlige data, herunder kartdata, skal være så tilgjengelig som mulig, men at det må vurderes grundig så man ikke tråkker over en personverngrense. Kommunens kartdata kan knyttes opp mot saksbehandlingen i Plan- og bygningsetaten, og det er ikke sikkert at all informasjon skal frigis helt uten videre. Derfor er jeg glad for at vi får en sak fra byrådet som vurderer alle disse aspektene i en helhet, avsluttet Røkkum.

19:30 Det blir enstemmig vedtatt at byrådet skal fremme en sak om hvordan kartdata best mulig kan tilgjengeliggjøres for publikum, og konsekvensene av å dele disse gratis.. Bystyret går videre til å behandle sak regulering av Jacob Aalls gate 2 på Frogner. Det er snakk om en bygård i tre, som dessverre har gjennomgått en del negative endringer gjennom årene. Espen Ophaug tar ordet i saken, og sier at den reiser prinsippielle spørsmål om bevaring og kulturminnevern. Spørsmålet er om det i dette tilfellet er tilstrekkelig kvaliteter i bygget til å bevares. Bygget er det eneste av sitt slag, men det er i stor grad endret slik at den opprinnelige kvaliteten er borte, og er dessuten i svært dårlig stand. Etter en helhetsvurdering har Venstre derfor landet på at bevaringshensynet ikke er tilstrekkelig i denne saken, avsluttet Ophaug.

19:50 Det blir vedtatt at Jacob Aalls gate ikke reguleres til bevaring.

19:50 Bystyret behander sak om regulering av Lilleakerveien 26 m.fl til boligbebyggelse, forretninger, barnehage, grøntstruktur m.m. Espen Ophaug tar ordet, og sier at saken er en gladsak. Det blir nye boliger, nye grøntområder og bevaring av verneverdige bygg. Først og fremst er det snakk om en god byreparasjon. I slike store saker er det ikke mulig å gjøre alle fornøyd, og vi er klar over at enkelte naboer vil miste noe utsikt. Det er imidlertid ikke et så stort problem at det får innvirkning på saken som helhet. Når det gjelder leilighetsfordelingen, har Venstre latt seg overbevise av Plan- og bygningsetatens argumentasjon om at det er behov også for større leiligheter, og vi vil derfor stemme mot Aps forslag om å åpne for mindre leiligheter enn 40 kvm. i dette området, avsluttet Ophaug.

20:10 Odd Einar Dørum tar ordet, og holder et engasjert innlegg for boligutvikling langs knutepunkter, eksemplifisert av Skøyen/Karenslyst-området. Leilighetsfordelingen er viktig for å skape rom for at familier kan bo med god kvalitet over hele byen, avsluttet Dørum.

20:20 Reguleringsplanen blir vedtatt etter en lang debatt som for uinnvidde tilhørere må ha fremstått noe underlig. Bystyret går videre til å behandle forslag fra Frp om å regulere hvilke klokkeslett sykehus kan utskrive pasienter på. Dette er et spørsmål som i utgangspunktet ikke reguleres av bystyret, men i dette tilfellet er det inngått avtaler mellom bydelene og sykehusene, som er strengere enn det Frp nå har foreslått.

20:25 Terje Bjøro tar ordet og redegjør for bydelens innsats i saken som har foranlediget Frps forslag. Han sier at det er åpenbart at sykehuset i denne saken gjorde en feil, men at bydelenes avtaler ivaretar behovet for forutsigbarhet i utskrivninger.

20:30 Bystyret avviser Frps forslag, mot Rødts og Frps stemmer, og går videre til å behandle nok et forslag fra Frp, denne gangen om at bystyret skal kreve at staten ikke krever Stensby sykehus. Også dette faller utenfor bystyrets myndighet, og forslaget vil ikke bli vedtatt.

20:35 Også dette forslaget blir avvist mot Rødts og Frps stemmer. Ordføreren hever med det møtet, og ønsker vel hjem. Oslo Venstre takker for følget, og ønsker velkommen tilbake til bystyremøte 5. desember. Etter planen skal da den største saken gjennom året behandles, Oslo kommunes budsjett. Som observante lesere vil ha merket seg er det knyttet stor spenning til dette møtet, så vi anbefaler alle å følge godt med.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**