Høyre setter Intercity og dobbeltspor til Halden i fare

Stortingskandidat for Østfold Venstre, Per Magnus Finnanger Sandsmark, reagerer svært sterkt på Erna Solbergs uttalelser til P4 og mener Erna Solberg og Høyre setter jernbanesatsinga og Intercity-triangelet på Østlandet i fare. Høyres nedprioritering av Intercity og dobbeltspor viser hvor viktig det er at Venstre kommer i regjering for å sikre fullt trøkk på jernbanesatsingen, mener Finnanger Sandsmark.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

 Venstre vil ha dobbeltspor til Halden innen 2025, sier Per Magnus Finnanger Sandsmark (V). Stortingskandidat for Østfold Venstre.

Venstre vil ha dobbeltspor til Halden innen 2025, sier Per Magnus Finnanger Sandsmark (V). Stortingskandidat for Østfold Venstre.
Foto: Truls Breda

Stortingskandidat for Østfold Venstre, Per Magnus Finnanger Sandsmark, reagerer svært sterkt på Erna Solbergs uttalelser til [eksternlink#http://www.p4.no/story.aspx?id=493782 ]P4[/link] og mener Erna Solberg og Høyre setter jernbanesatsinga og Intercity-triangelet på Østlandet i fare. Høyres nedprioritering av Intercity og dobbeltspor viser hvor viktig det er at Venstre kommer i regjering for å sikre fullt trøkk på jernbanesatsingen, mener Finnanger Sandsmark.

– Å få på plass Intercity-strekningene Oslo—Halden, Oslo—Skien og Oslo—Lillehammer er det desidert viktigste samferdselsprosjektet de neste 10 årene. Når Høyre sår tvil om dette så viser det hvor viktig det er at Venstre kommer i regjering for å sikre full utbygging av Intercity og dobbeltspor innen 2025, sier Per Magnus Finnanger Sandsmark.

— Med økende befolkningsvekst kommer også økt transportbehov. Biltrafikk i byområdene fører til store kø -, helse- og miljøproblemer som vil vokse dersom det ikke settes i verk tiltak for å dempe veksten i bilbruk og økt andel kollektivtransport, understreker Finnanger Sandsmark.

– Utbygging av InterCity-strekningene vil lette presset på Oslo og vil med korte reisetider og hyppige avganger gjøre store deler av Østlandet til et sammenhengende bo- og arbeidsmarked. For Venstre handler dette om å prioritere og det gjør vi til forskjell fra Høyre, sier Finnanger Sandsmark.

Finansiering og gjennomføring
Jernbaneverket la i februar i år frem en konsekvensutredning om Intercity-triangelet på Østlandet. Konsekvensutredningen er helt i tråd med det Venstre har foreslått på Stortinget, men ble stemt ned av de øvrige partiene.

Venstres forslag handler om en bedre finansieringsløsning med bruk av statsgaranterte obligasjoner og at det settes ned egen prosjektorganisasjon for gjennomføring av intercityprosjektet på Østlandet, som inkluderer strekningene Oslo—Halden, Oslo—Skien og Oslo—Lillehammer, samt en ny forbindelse til Hønefoss og oppgradering av jernbanen mot Stockholm og sørge for at intercityprosjektet gjennomføres på basis av en statlig reguleringsplan.

– Flere partier har tatt til orde for at man må ta i bruk nye måter å organisere og finansiere jernbaneinvesteringer på. Venstres forslag om å sørge at intercityprosjektet får anledning til å legge ut statsgaranterte obligasjoner i markedet og at det etableres en prosjektorganisasjon slik at intercity-strekningene kan realiseres hurtigst mulig bør være mer aktuell enn noensinne, sier Finnanger Sandsmark

— InterCity er den desidert foretrukne samferdselsløsningen i det sentrale østlandsområdet, og må prioriteres først. Da har vi behov for et sterkt Venstre, sier Finnanger Sandsmark

Kontaktinformasjon:
Per Magnus Finnanger Sandsmark, mob.: 951 48 331

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**