90 000 kroner i økt tilskudd til Risør Trebåtfestival

Rådmannen foreslo at Risør Trebåtfestival gis et tilskudd på kr. 90 000,- som omsøkt. Tilskuddet (14700 — 062 — 3700) dekkes av økte inntekter på premieavvik (17700 — 191 — 1700) Bystyret ber rådmannen om å gå videre i dialogen med festivalen basert på elementene i saksframlegget. Ny sak fremmes til politisk behandling i mars 2013.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Iflg saksframlegg fra rådmann skal tilskuddet brukes til å betale lønn til styreleder for å planlegge neste års festival, samt honorar til advokat og regnskapsfører

Foto: Jan Einar Henriksen

Fra sakskartet sakser vi:

Risør Trebåtfestival har søkt om ekstraordinære midler til Risør Trebåtfestival i brev til Risør kommune datert 12. oktober 2012. Brevet spesifiserer ikke noe beløp, men ber kommunen om generell hjelp til å håndtere den økonomiske situasjonen stiftelsen har kommet i. Den 30. oktober hadde Risør kommune v/rådmann og kommunalsjef møte med Trebåtfestivalen for å kartlegge situasjonen. Det ble ikke laget noe referat fra møtet, men festivalen gikk igjennom sin økonomiske situasjon og leverte foreløpig regnskap for 2012 og utkast til budsjett for 2013 til kommunen. Resultatet av møtet var en enighet om at det er vesentlig at det finnes en økonomisk løsning for festivalen, både på kort og lang sikt. Risør Trebåtfestival har innført betalingsstopp til 1/12 og ber derfor kommunen gi tilbakemelding til festivalen om sin holdning innen denne fristen. I brev av 9. november 2012 søker Risør Trebåtfestival Risør kommune om et ekstra driftstilskudd på kr. 90 000,- for 2012. Tilskuddet skal brukes til å betale lønn til styreleder for å planlegge neste års festival, samt honorar til advokat og regnskapsfører.

Vurderinger

Slik rådmannen vurderer situasjonen, er Risør Trebåtfestival i en kritisk situasjon økonomisk. Samtidig er det mange elementer ved selve festivalen som er svært positive og også i en positiv utvikling. Rådmannen er positiv til festivalen og mener kommunen bør bidra til videre drift og utvikling.
Festivalen trenger på kort sikt et likviditetstilskudd. Festivalen har søkt kommunen om et ekstra tilskudd på kr. 90 000,-. I tillegg har festivalen en avtale med kommunen om muligheter for driftskreditt fra kommunen. Avtalen er vedlagt. Rammen for denne kreditten er kr. 200 000,-. Rådmannen vil anbefale at festivalen gis et ekstra tilskudd som omsøkt, samtidig som hele eller deler av driftskreditten utbetales når festivalen ber om det.

På lang sikt trenger festivalen en mer stabil økonomi enn det som har vært tilfelle de siste årene. Selv med gode festivaler, har ikke inntjeningen vært god nok til å dekke opp for tidligere års underskudd, og langt mindre til å legge seg opp litt midler som buffer i år med regn og mindre inntekter. Det er derfor viktig å få på plass en bredere og mer stabil finansiering av festivalen. Dette kan bla. oppnås ved at festivalen finansieres fra flere offentlige instanser på fast basis. Det har vært nevnt finansiering både over statsbudsjettet og ved tilskudd fra fylket. En forutsetning for slik finansiering er spissing av festivalens innhold og profil. Rådmannen ønsker en dialog med styret i festivalen mht. et tettere samarbeid mellom kommunen og festivalen for å oppnå dette. Rådmannen ønsker også å åpne opp for en diskusjon om kommunale styremedlemmer i festivalen.

Dersom festivalen skal fokusere på utvikling av innhold og fremtidige festivalen, må det finnes en løsning på den "ryggsekken" festivalen har samlet opp av tidligere års underskudd. Rådmannen vil i videre dialog med styret kartlegge hvordan dette kan gjøres. Et langsiktig lån fra kommunen til festivalen kan være en løsning, men det kan også finnes andre løsninger.
Slik rådmannen ser det, er det viktig å få frem en rask avklaring på den akutte situasjonen for festivalen. Det tas sikte på å legge frem en plan for en langsiktig løsning for festivalen til politisk behandling i mars 2013.

Søknaden fra Risør Trebåtfestival lyder:
Jeg viser til orienteringsmøte representanter fra Risør Trebåtfestival hadde med deg fredag 12.10.12. hvor du ble satt inn i den vanskelige økonomiske situasjonen festivalen befinner seg i.
Styret i Risør Trebåtfestival sammen med festivalleder ser at man i forbindelse med årets festival gikk for bredt ut når det gjaldt arrangementer. Vi hadde for mange aktiviteter som kostet penger. Vi prøvde et nytt konsept når det gjaldt konserter dvs. konsertbilletten måtte kjøpes separat, dette trodde man ville gi «friske» kroner til festivalen, men det var feil satsing.
Styret konkluderer med at Risør trebåtfestival først og fremst er et kystkulturarrangement og at underholdningen må være «krydderet». Festivalen skal tilbake til små intimkonserter, scene på Torvet og mer underholdning gjennom visning av håndverkstradisjoner.
Jeg viser til vedlagte brev som er sendt til våre kreditorer, samarbeidspartnere og ansatte. Festivalen hadde et underskudd på kr. 160.000,- i 2011 og det ser ut som vi kommer ut med ca. 250.000,- i minus i år. Likviditetsmessig har festivalen en underdekning på ca. kr. 300.000,-. 1år betalte festivalen ut ca. kr. 400.000,- til lag og foreninger i kommunene.
På styremøte 9.10.12 ble det vedtatt og stoppe utbetalinger i en periode og de ansatte skal ikke jobbe med planer for festivalen 2013, men arbeide med løsninger som kan bedre den
økonomiske situasjonen.

Som styreleder står jeg bak denne beslutningen samtidig som jeg ser at det å legge alle planer for jubileumsfestivalen på is vil være uheldig.
Styret i Risør trebåtfestival håper at det er mulig å finne gode løsninger på en fortsatt drift av festivalen sammen med Risør Kommune og andre samarbeidspartnere.
Styret i Risør Trebåtfestival ber Risør Kommune om økonomisk bistand i denne anstrengte situasjonen og søker midler til å dekke deler av underskuddet.

Ta kontakt om det er behov for mere informasjon. Styret i Risør Trebåtfestival håper på positiv behandling av vår søknad.

Tove Esnault
Styreleder