50 % kostnadsøkning på Risør Barneskole

Et samlet formannskap gikk i dag inn for at investeringsrammen for ombygging/rehabilitering av Risør barneskole økes med kr. 10 mill. fra kr. 21,5 mill til kr. 31,5 mill. Økningen finansieres med lån og innarbeides i budsjettet for 2014.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Fra sakskartet sakser vi:
Risør barneskole har en vedtatt kostnadsramme på 21,5 mill. kr. Etter en mer inngående prosjekteringsfase samt anbudsrunde, trenger prosjektet ytterligere 10 mill. kr. for å bli fullfinansiert. Av hensyn til at skolen skal få en tidsmessig standard for å oppfylle alle forskriftskrav, anbefaler rådmannen at omfanget opprettholdes og at det etterbevilges 10 mill. kr. til prosjektet.

Saksopplysninger
I forbindelse med behandling av Handlingsprogram og økonomiplan 2013-2016, har bystyret vedtatt oppgradering av Risør barneskole på 13 mill. kr. i 2013. Sammen med tidligere bevilgninger fra 2011 og 2012, er totalt budsjett på 21,5 mill.kr.
Referansegrunnlaget for en rehabiliteringskostnad til 21,5 mill. kr. er basert på kalkyler fra våren i år med generelle betraktninger på omfanget av rehabiliteringen.
Prosjekteringen av utbedringen har foregått i tett samarbeid med brukerne på skolen. Etter hvert som prosjektet skred fram, ble det klart at sentrale krav og forskrifter vil kreve adskillig mer ombygging enn en ren rehabilitering av eksisterende bygningsmasse. Blant annet flere undervisningsrom, auditorium, nytt overbygg, nye inngangspartier, stor endringer av sanitærinstallasjoner (ikke minst som en følge av krav til universell utforming, nytt ventilasjonsanlegg), større omfang av nødlys og brannvarslingsanlegg og mer omfattende ute- og innelys.

Anbud for bygg og VVS arbeider ble sendt ut tidligere i høst. Av 3 innkomne anbud ligger det laveste på 23 mill. kr. Når øvrige kostnader til elektroarbeider, konsulent og uforutsett legges til og momskompensasjon trekkes fra, vil prosjektet ha en total estimert ramme på 31,5 mill. kr. Prosjektet mangler således 10 mill. kr. til fullfinansiering.
Det ble orientert om økt kostnadsramme for prosjektet i formannskapets møte 01. november.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**