Venstre vil ha raskere togutbygging

Venstre vil gjøre utbyggingen av dobbeltspor på InterCity-trianglet på Østlandet til et eget selskap. Målet er å få dobbeltspor på alle strekningene innen 2025. — Hvis vi følger regjeringens fremdriftsplan, vil det ta så lang tid at ikke engang barnebarna våre får oppleve dobbeltspor på hele InterCity-triangelet, sier Borghild Tenden (V).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Venstre vil at et nyopprettet selskap InterCity AS skal ta over ansvaret for utbyggingen av InterCity-prosjektet.

Foto: Ingvild Boe Hornburg

Trianglet utgjøres av jernbanestrekningene fra Oslo til Skien, Halden og Lillehammer. 80 prosent av reisene med NSB skjer i dette området.

Venstre vil at et nyopprettet selskap InterCity AS skal ta over ansvaret for utbyggingen av InterCity-prosjektet fra Jernbaneverket og gjennomføre planlegging og utbygging av strekningene.

På den måten kan nytt og sammenhengende dobbeltspor stå ferdig i 2025. InterCity AS skal få 3 milliarder kroner i egenkapital og en driftspost på statsbudsjettet på 100 millioner kroner.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**