Venstre satser på Kristiansand

Venstre vil gi Kristiansand storbytilskudd på lik linje med Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger. Venstre går også inn for å bevilge midler til Sørf, Stiftelsen Arkivet og Universitetet i Agder. Det går fram av partiets alternativ til statsbudsjettet, som ble lagt fram i Oslo i dag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Agder-lista Kristin Øygarden

Foto: Eva Kvelland

Venstre på Stortinget ser Sørlandet og behovene Kristiansand har. Det har mye å si at Kristiansand blir regnet med blant storbyene våre — det gir økt oppmerksomhet og mer midler, sier Kristin Øygarden, som sammen med Grimstad-ordfører Hans Antonsen topper Venstres like stortingslister i Aust- og Vest-Agder.

Dette er bevilgningene som tilgodeser Kristiansand i Venstres alternative statsbudsjett:

– Likebehandling av kompetansesentre for rytmisk musikk (deriblant SØRF): 6,8 millioner kroner (samlet for alle kompetansesentre)
Økt tilskudd til Stiftelsen Arkivet, Kristiansand: 3,4 mill. kroner.
Innlemme Kristiansand kommune i storbytilskuddet: 28,3 mill. kroner.
Økt basisfinansiering, flere stipendiatstillinger og likebehandling med «gamle
universitet», Universitetet i Agder (Kristiansand): 351 mill. kroner (samlet økt basisbevilgning samt 500 nye stipendiatstillinger fordelt på alle).
Venstre foreslår også en ny tilskuddsordning til særskilte kollektivtransporttiltak i storbyene og skattefritak for månedskort betalt av arbeidsgiver.

Les mer om satsingen på Universitetet i Agder og de andre nye universitetene på agder.www.venstre.no.

Hele Venstres alternative statsbudsjett kan leses på www.venstre.no

For mer informasjon, kontakt:
Kristin Øygarden, Venstres andrekandidat i Aust- og Vest-Agder ved stortingsvalget, tlf 400 91 481.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**