Statsbudsjettet: Tog, lærerutdanning, rusbehandling og kultur i Østfold

Venstre foreslår i sitt alternative statsbudsjett å opprettholde rusbehandlingsplassene på Nybøle og Phoenix Haga, starte opp lokaltog Askim-Fredrikstad, fremskynde dobbeltspor på Østfoldbanen, opprette femårig lærerutdanning på språk i Østfold og rehabilitere Konservativen i Halden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

 Østfold Venstre har fått stort gjennomslag i alternativt budsjett for Venstre. - De viktigste satsingene er tog, skole, kultur og rusomsorg, sier Per Magnus Finnanger Sandsmark stortingskandidat Østfold V

Østfold Venstre har fått stort gjennomslag i alternativt budsjett for Venstre. – De viktigste satsingene er tog, skole, kultur og rusomsorg, sier Per Magnus Finnanger Sandsmark stortingskandidat Østfold V

– Politikk er å forberede for fremtiden. Det er også de tiltakene Venstre har lagt inn i alternativt statsbudsjett. For Østfold er en fremtidsrettet lærerutdanning, jernbanesatsing og riktig og god behandling til de som har falt utenfor avgjørende for å kunne møte fremtiden med rak rygg, sier Per Magnus Finnanger Sandsmark (V). Han er førstekandidat til stortinget for Østfold Venstre og gruppeleder på fylkestinget.

– Det er morsomt å få så stort gjennomslag for Østfoldsaker uten at vi i dag har stortingsplass. Det viser at vi har store muligheter for gjennomslag når vi kommer inn etter valget neste høst, legger han til.

Les hele Venstres alternative statsbudsjett her.

Lokaltog Askim — Fredrikstad og dobbeltspor
Venstre foreslår både i fylkesbudsjettet og statsbudsjettet å opprette lokaltog Askim — Fredrikstad, finansiert etter samme modell som lokaltoget Skien — Notodden. – Å binde fylket sammen er viktig, og det er større kundegrunnlag i Østfold enn i Telemark. På den måten gjør vi det like enkelt å reise i Østfold som ut av Østfold, sier Per Magnus Finnanger Sandsmark (V).

 Tidligere nestleder i samferdselskomiteen, Borghild Tenden (V), har foreslått på stortinget å opprette InterCity AS. Sammen med blant annet Per Magnus Finnanger Sandsmark (V) kjemper hun for dobbeltspor til Halden.

Tidligere nestleder i samferdselskomiteen, Borghild Tenden (V), har foreslått på stortinget å opprette InterCity AS. Sammen med blant annet Per Magnus Finnanger Sandsmark (V) kjemper hun for dobbeltspor til Halden.

– Hvis vi følger regjeringens fremdriftsplan for jernbane vil det ta så lang tid at så vidt barnebarna våre vil kunne oppleve dobbeltspor helt til Halden. Venstre fremmer derfor nye grep, sier Finnanger Sandsmark videre.

80 % av reisene til NSB skjer i området Oslo-Skien/Halden/Lillehammer og det skriker etter opprustning og nybygging. Venstre foreslår derfor i statsbudsjettet å etablere InterCity AS som skal ta over ansvaret for utbygging av InterCity-prosjektet. På den måten kan dobbeltspor stå ferdig i 2025. Venstre setter av 3 mrd. kroner til egenkapital og drift på 100 millioner kroner. Venstre vil la selskapet ta opp lån ved å legge ut statsobligasjoner. Denne finansieringsmodellen er også anbefalt av Transportøkonomisk institutt.


Lærerutdanning, rus og kulturvern
Venstre ønsker en femårig lærerutdanning slik at alle lærere har master i et fag, utdanningsledelse eller et pedagogisk emne. I alternativt statsbudsjett foreslår Venstre å lage en prøveordning med grunnskolelærerutdanning (5-10) ved Høgskolen i Østfold med engelsk, fransk, spansk og tysk. Venstre vil tilføre HiØ midler for å kunne tilby et masterstudie og utvikle den nye lærerutdanninga.

– Det er avgjørende for Venstre å hjelpe de som trenger det mest. Derfor foreslår Venstre å bevare Phoenix Haga i Askim og Nybøle i Spydeberg som rusbehandlingsinstitusjoner, sier Finnanger Sandsmark (V)

Venstre har også satt av 1,5 millioner kroner for å starte rehabiliteringen av Norges eldste teaterscene, Konservativen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**