Mestring i eget liv

Maria Serafia Fjellstad fremmer en interpellasjon om hverdagsrehabilitering i kommunestyremøtet 29.11; her er leserinnlegg fra Harstad Tidende om temaet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Harstad kommune avholdt i samarbeid med rehabiliteringsavdelingen ved UNN et inspirerende og engasjerende seminar om hverdagsrehabilitering 26.10. Dette bør gi vind i seilene for et prosjekt som skaper verdighet og mestring, og samtidig kan bedre kommuneøkonomien.
Hverdagsrehabilitering er enkelt forklart når man tilbyr trening i hjemmet i en tidsavgrenset fase med mål om å opprettholde og styrke funksjon, og med dette også utsette funksjonsfall. De som driver treningen er gjerne fysioterapeuter, ergoterapeuter eller spesialopplærte hjemmetrenere; tverrfaglighet er et viktig stikkord. Essensen er å endre fokus fra pleie og hjelp, til støtte i å utnytte egne ressurser og egen deltakelse i hverdagssituasjoner. Målgruppa kan være nærmest alle eldre med et hjelpebehov; nøkkelen her er rehabiliteringspotensiale. Gründerne er den danske kommunen Fredericia. Gjennom sin satsning på hverdagsrehabilitering har de skapt svært gode resultater med høyere livskvalitet og mindre pleiebehov for brukerne, fornøyde ansatte, samt innsparing på 13.9% per bruker i hjemmetjenesten. Modellen har gått som varmt hvetebrød i Danmark og Sverige, og også enkelte norske kommuner har kommet etter. Seminaret i oktober dro veksler på erfaringene fra Bodø; hvor man etter seks måneder kan rapportere om eldre som har gått fra hjemmesykepleie fire ganger daglig — til nå å være helt sjef i eget liv, uten hjelpebehov.
Venstre mener det i velferdspolitikken er nødvendig å tro på at folks egen aktivitet utløser velferd. Fysioterapeuter og ergoterapeuter har et svært viktig oppdrag i kommunens primærhelsetjeneste for forebygging og rehabilitering.
Eldre mennesker har ønsker om å klare seg selv og delta i samfunnet, så sant ikke sykdom og store funksjonstap setter begrensning. Derfor er hverdagsrehabilitering et solid bidrag til velferd, mestring og verdighet!

Venstre fremmer i førstkommende kommunestyremøte en interpellasjon hvor vi ber om at nettopp dette vektlegges neste år. Det er sjelden nye prosjekter også har et tydelig innsparingspotensiale — det har dette.

Maria Serafia Fjellstad
Leder Harstad Venstre/ kommunestyremedlem