Nye toner fra Grimstad

Grimstads ordfører, Hans Antonsen (V), gikk denne uken ut i Grimstad Adressetidende og flagget sin interesse for et mer etablert samarbeid med Arendal — og kanskje også Østre Agder, skriver Agderposten på leiarplass 17. november:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Det er nye toner fra ham, og får han med seg kommunestyret og innbyggerne i disse tankene, er det positivt for hele fylket. Frem til nå har Antonsen og Grimstad vært mest opptatt av forholdet vestover, til Kristiansand og Knutepunkt Sør.

Hans Antonsen Årsmøte Agder Venstre 2012

Foto: Eva Kvelland

Men kommunen er den eneste som ikke har gått inn i et regionalt samarbeidsråd, og trenger nå å komme inn i varmen et sted. Spesielt etter at Kristiansand med nytt mannskap i konstellasjonen Høyre, KrF og Frp har blitt mer «innadvendt».

Med dette utspillet er Antonsen selvfølgelig også opptatt av å markere seg i forhold til Kristiansand-ordfører Arvid Grundekjøn (H). I løpet av få måneder har ordføreren i Kristiansand rukket å pådra seg stor irritasjon fra en rekke ordførere i omkringliggende kommuner. Den tidligere næringslivslederen beskyldes for å være egenrådig, sta, upolitisk og lite samarbeidsvillig i sin fremferd.

Grundekjøn fikk for alvor ordførerkolleger mot seg under åpningen av Sørlandstinget. Der startet han hele seansen med å kreve økt representasjon fra Kristiansand, fordi byen er større enn de andre.

Antonsen sier ifølge Grimstad Adressetidende at Kristiansand «med all tydelighet er mest opptatt av seg selv», og legger ikke skjul på sin misnøye.

Antonsens utspill bør Arendal benytte aktivt. Forholdet mellom Arendal og Grimstad har etter valget i fjor bedret seg, og bør bygges videre.

Det er en kjent sak at Grimstad flere ganger har blitt invitert inn i Østre Agder, men har sagt nei.

Hvis Antonsen får med seg kommunen i å rette blikket østover, bør Arendal og de øvrige kommunene vise raushet og ønske Grimstad velkommen, til tross for byens tidligere holdninger. Geografi og historie knytter Arendal og Grimstad sammen. Det bør være grunnlag for et tettere politisk samarbeid.