Vi bor i en region som mangler et velfungerende kollektivsystem. I årene framover trenger vi en betydelig opprustning for at vi skal få en god infrastruktur, med skinnegående bybane og flere bussfelt. Det er spådd at vi skal bli nærmere 80.000 flere mennesker i regionen i løpet av de neste årene. Det gjør at vi må lage morgendagens kollektivsystem i dag. Vi trenger både satsing på bybane, tog, bussfelt og gang- og sykkelveier, dersom vi i de neste tiårene skal kunne opprettholde vår regions konkurransekraft.
Venstre ønsker flere bussavganger og flere bussfelt. Samtidig er vi veldig opptatt av å få i gang en skinnegående infrastruktur på de mest trafikkerte strekningene. Vi trenger en skinnegående bybane på Nord-Jæren. Det er bybanen som er det viktigste samferdselstiltaket for å løse transportutfordringer på Nord-Jæren.
Bybanen har vært utsatt for et massivt press det siste året. Det var mye som gikk mot bybanen. Men med den endelige KVU-rapporten som ble framlagt i oktober så er det tydelig at en bybane på skinner er best. En skinnegående bybane vil være best ut fra pålitelighet og kapasitet. Det er kjekt endelig å ha fått fagfolkenes konklusjon og vite at Venstre hadde rett.
Den skinnegående bybanen er sentral da denne ikke båndlegger arealer i så stor grad som privatbilismen og busser. Bybanen er også et avgjørende byutviklingsgrep fordi den muliggjør en viktig fortetting gjennom konsentrert bolig- og næringsbebyggelse rundt stoppestedene. Mye av merkostnadene med bybane vil sånn sett kompenseres med mulighetene for helt nødvendig regionsutvikling. Bybane er et valg for framtiden.
Les også: Skinnegående bybane må på plass
Bybanen i Bergen har blitt en suksess. Den har sprengt alle prognoser for forventet passasjertall. I tillegg har Bergen opplevd en stor økning i boliger og næringsetableringer langs bybaneaksen. Det investeres for milliarder langs bybaneaksen. Byrådet i Bergen regner med at pengene som brukes på bybanen er med på å skape rundt ti ganger så store investeringer langs skinnene. Det finnes ingen lignende eksempler i nærheten av denne investeringsviljen når vi ser på bussvei-utbygginger.
Et viktig virkemiddel for å få på plass en bybane og flere bussfelt er at staten er med og betaler for utbyggingen. Programkomiteen til Venstres stortingsvalgsprogram har foreslått at staten skal betale 50 prosent støtte til store kollektivinvesteringer i de store byene, slik som bybane på Nord-Jæren. I tillegg ønsker vi å øke belønningsordningen for kollektivtrafikk.
Det at Arbeiderpartiet sine politikere flere ganger den siste tiden har antydet at bybanen kun skal bompengefinansieres er en grunn til å stemme fram en ny regjering neste år, ikke en grunn for å velge et dårligere kollektivsystem. Venstre har et varmt og bankende hjerte for bybanen på Nord-Jæren. Så Venstre skal kjempe for bybane både lokalt og nasjonalt.
Vi må satse langsiktig. Bybane vil være mer framtidsrettet, moderne og effektiv. Vi må innse at gode kollektivløsninger er avgjørende for å få byen til å fungere. Samtidig så vil det være avgjørende for at vi også skal nå klimamålene.
Fra bussvei-tilhengere hører vi ofte at det skal legges til rette for at en eventuell bybane kan bygges i ettertid. Men er dette så lurt?
Det er mulig og smart der det åpenbart ikke er marked for bybane i dag. Men det koster. Ved å gjøre det på denne måten vil kostnadene ligge på mellom 120 og 150 prosent av hva bybaneanlegget koster. Det er derfor ingen alternativer som er så dyre som dette. Dessuten vil det føre til katastrofale forhold for kollektivtrafikken når kollektivfelt må stenges for at det skal legges skinner. Så derfor må det være best å bygge skinnene med en gang istedenfor å gjøre det i en togang.
Les også: Å flytte fjell krever tro
Over store deler av Europa pågår det for tiden utbygging av bybanesystemer. Det er 120 byer verden over som nå har valgt et tilsvarende prosjekt som det som er skissert for Nord-Jæren, og nå har vår region mulighet til også få et slikt suksessprosjekt.
Bybankonseptet betyr bybane fra Sandes, via Forus og flyplassen, til Stavanger. Men i Stavanger betyr det også en storsatsning på buss til andre bydeler, som Madla og Tasta og Hundvåg.
I kveld skal jeg, sammen med et rungende flertall i Stavanger bystyre, vedta at bybane på skinner er best. Det vil føre til at alle kommunene på Jæren, med unntak av Klepp, har sagt ja til skinnegående bybane. Fra Randaberg i nord til Hå i sør så er det enighet om bybane. Så etter i kveld er det bare å håpe at fylkespolitikerne og regjeringen også støtter vår bybane. Å være for bybane er å være for framtiden.