Mange møtte opp på det åpne seminaret hvor utviklingen av Skøyen sto i sentrum. Som knutepunkt vil Skøyen i fremtiden få T-banestasjon på en linje som går fra Majorstua til Fornebu. Ekspressbusser fra Bærum vil stoppe på Skøyen med overgang til jernbane, T-bane og trikk. Det er forventet store utbyggingsprosjekter, som vil dra nye tusener av mennesker til området.
Miljø- og samferdselsbyråd, Ola Elvestuen (V) viste til at Skøyen var en død bydel etter arbeidstid.
Skøyen må bli et levende sted. Nøkkelen er kulturaktiviteter som gjør Skøyen til et attraktivt sted å være, også for folk fra andre kanter av byen, sa Elvestuen og understreket viktigheten av å ha gode gå- og sykkelstrategier inkludert i planene for utviklingen av Skøyen.
Odd Einar Dørum (V) advarte mot at utbyggere som ville «kontorisere» bydelen skulle sette tonen for den videre utviklingen. Han understreket viktigheten av å åpne opp bydelen mot fjorden og etterlyste også nytenking for båtopplaget når det gjaldt lagring av båter i Bestumkilen.
Arkitekt Ole Wiig fra Narud, Stokke, Wiig Arkitekter presenterte planene for et 17 etasjers bygg på Essostasjon-tomten ved siden av Sofienlund. Wiig mente at bygget med sin arkitektur og hvor det var lagt vekt på store grøntarealer kunne bli et landemerke for Skøyen. Dette kunne formidle «Der er Skøyen» mente Wiig.
Alt blir pushet frem av slike enkeltprosjekter. Utviklingen av Skøyen fortjener at det handler om mulighetsstudier, ungdomsskole, kino og andre kulturtilbud. Skøyen trenger noe annet enn bygget deres, sa Dørum.