Kontrollutvalget ser på barnehagesaken

Et enstemmig bystyre vedtok i dag å be Kontrollutvalget se på barnehagesaken fra Fargeskrinet barnehage. Bakgrunnen er de siste to dagers mediaoppslag om manglende kommunal oppfølging av barnehagebarn og deres pårørende etter uønskede hendelser.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

dette er flaut sier Willy Thorsen, og håper saken finner en god løsning for de involverte barn og deres familier.

Foto: Jan Einar Henriksen

Saken har i lang tid versert i det kommunale system og foreldrene til de barna det angår gir i media uttrykk for at de ikke er blitt tatt alvorlig av rådmannen og hans stab. Det er svært beklagelig at de varsel som er gitt til administrasjon av de involverte og via lokalpolitikere, ikke blir fulgt opp på en god måte.

Det var en ydmyk rådmann som i dag entret talerstolen og fremmet det formelle forslaget om at kontrollutvalget skulle følge opp saken. Det har han all grunn til å være for i sin ytterste konsekvens kan utfallet av kontrollutvalgets undersøkelser bli et “være eller ikke være” for rådmannen og de øvrige lederne som har håndtert saken!

Stian Lund og Willy Thorsen var to av lokalpolitikerne som presset på for at saken i dag skulle tas opp i bystyret, og de er nå glade for at kontrollutvalget tar saken og behandler den på en god og inkluderende måte med ekstern bistand.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**